Brev
Seksuelt overgreb?
Hej der,
Jeg er en pige på 14 år, der har en god drengeven som er to år ældre end mig. Jeg har kendt ham i nogle år. Vi hænger ikke så tit ud og når vi gør, så plejer han at overnatte. Siden jeg fyldte 13 og han overnattet, har vi altid ligget i ske, og han har stukket hånden ind under blusen på mig, hvilket da han spurgte syntes jeg var ok.
Her for nyligt holdt jeg fødselsdag, hvor jeg inviterede nogle andre og ham med, så vi var 6 i alt. Vi skulle sove i telt, og vi så film, under filmene gik det hele godt og vi hyggede os bare. Da vi så slukkede for filmene, og jeg næsten var faldet i søvn, begyndte han at stikke hånden ned i trusserne på mig, og røre mig meget direkte nogle steder, som han aldrig havde gjort før.
Jeg tænkte ikke rigtig over det da jeg var rimelig træt, og jeg ikke syntes det var ubehagelig. Han var meget blid, og gjorde det ikke på nogen hård måde, men jeg kunne tydelig føle, at han troede at jeg sov.
Senere den nat troede han igen at jeg rigtig sov, og begyndte hurtigt at hive underbukser ned, hvilket jeg fandt meget krænkende, og ubehageligt, han stoppede så heldigvis hurtigt igen, da han indså jeg var vågen, og undskyldte med en dårlig forklaring.
Jeg havde ikke så meget imod det, og valgte derfor kun at sige det til mine tætte veninde. Men jeg kan jo godt se nu, at det jo overhovedet ikke var frivilligt fra min side det han gjorde imod mig, og jeg bliver lidt nervøs om han har gjort det før imens jeg sov.
Jeg har rasende dårlig samvittighed, da jeg jo ikke syntes det er ok at han ikke spurgte, men vil ikke sige det til nogen voksen, da han trodsalt er min ven og jeg ikke ville have ham i problemer. Plus at hvis han havde spurgt ville jeg nok have sagt ja, og jeg jo syntes at det var rigtig rigtig dejligt.
Lige nu har jeg, hvis han havde tænkt sig at gøre det igen uden min tilladelse, tænkt mig at tage en snak med ham om det, men jeg er egentlig meget i tvivl om hvad jeg skal gøre lige nu.
Jeg er ikke ked af hvad der er sket, men er bange for at han får den dumme ide at der her er bare noget man kan gå rundt og gøre imod piger.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Du beskriver meget fint, de forskellige følelser og tanker du har om det, der skete. Hvor er det godt, at du kan mærke, at dine grænser overskrides, når du ikke bliver spurgt, om du har lyst. Det skal du holde fast i.
Du har nemlig helt ret. Det er ikke okay, at han ikke spurgte. Når man prøver sig frem seksuelt, skal man altid huske, at den anden skal være okay med det. Din ven burde derfor ikke have rørt ved dig, mens du sov. Du er nu bekymret for, om det er sket før. Og selvom jeg tror, du ville være vågnet, hvis han tidligere havde forsøgt, så kan jeg godt forstå, at du får en usikkerhed om det.
Du har håndteret situationen fint. Og dine overvejelser om, hvad du nu kan gøre, er rigtig fornuftige. Det er super sejt af dig, at du har tænkt dig at tage en snak med ham. Det synes jeg, du skal gøre. Og jeg synes faktisk ikke, du skal vente, til det sker igen. Hvis du får talt med ham nu, så skal du nemlig ikke gå og være bekymret over, om det sker igen. Det vil være utrygt for dig. Og det vil nok også gå ud over jeres venskab – som du jo sætter pris på.
Det er sikkert lidt svært at få taget hul på snakken. Men hvis du fortæller ham, at der er noget vigtigt, I skal tale om, så tror jeg godt, at han allerede ved, hvad det handler om.
Fortæl ham, at du var vågen, og at det overskred dine grænser. Fortæl også, at du bliver usikker på, om det også er sket tidligere.
Måske udvikler snakken sig til, at I finder ud af, at I gerne vil afprøve det seksuelle sammen. Så er det dog vigtigt at huske, at han er ældre end dig. Det betyder, at han i princippet ikke må have sex med dig, før du fylder 15 år. Og måske er han også klar til nogle andre ting, end du er. Derfor er det super vigtigt, at både du og han lytter til dine grænser.
En anden ting, du kan gøre, er at snakke med en voksen, som du også selv nævner. Det kan tit være rigtig rart at få støtte fra en voksen. Og det behøver ikke at give din ven problemer. En voksen vil kunne tage en snak med dig om, hvordan du får sagt fra. Og den voksne vil også kunne tage en snak med din ven om, hvordan man respekterer andres grænser. Overvej derfor, om der er en voksen, du kan fortælle det til. Måske en lærer eller pædagog, som kender jer begge.
Du er også altid velkommen til at ringe ind på 116111. Her sidder søde rådgivere klar til at lytte og hjælpe. Jeg ønsker dig alt det bedste.
Venlig hilsen BørneTelefonen