Brev
Seksuelt overgreb af lærer?
For nogle måneder siden fik min klasse en ny klasselærer.
Fra et par måneder siden begyndte han at være super duper klamo. Han talte om at drikke alkohol og han begynde at fortælle om en yngre kvinde som han havde et crush på.
Der var en gang da han næsten flirtede med en pige fra klassen, men ikke helt.
Jeg har talt med mine forældre om det, og de synes også at det var noget møg.
Kh en bekymret dreng.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig.
Hvor er det bare godt, at du har taget en snak med dine forældre om din nye klasselærer. Mit bedste råd er at dine forældre nu tager en snak med skolelederen omkring de ting, som du har fortalt dem om. Dine forældre kan fortælle de ting, som du oplever i hans timer. Det er nemlig jeres skoleleders ansvar at tage en snak med jeres lærer og sørge for tilfredse og glade elever.
Hvis dine forældre har brug for rådgivning, så kan de ringe til vores ForældreTelefon 35 55 55 57 og måske læse om det her: ForældreTelefonen
Når i nu er flere elever, som er ikke ok med jeres klasselærers adfærd og de ting som han fylder undervisningen med, så ville det også være en god ide, hvis I kunne stå sammen og fortælle det til ham. Enten kan I direkte sige det til ham i fællesskab eller også kunne jeres forældre måske gå sammen og sige det direkte til ham. Men i første omgang vil jeg opfordre dine forældre til at få en snak med skolelederen.
Det er for mig svært at vide hvordan jeres lærer selv opfatter hele situationen, man kan have forskellige opfattelser af hvor ”grænser” går fra og til, men det lyder nu ikke ok, at hjælpelæreren fortæller de ting til jer. Godt du kan mærke at det ikke ok, og du vælger at gøre noget ved sagen. Det er ret modigt gjort!
Men uanset hvad – så skal han lytte til jer og forstå at han i hvert fald overskrider jeres grænser i hans undervisning og at han må stoppe med de fortællinger som I synes er grænseoverskridende.
Jeg håber, at I kan få rettet op på jeres undervisning, så I kan få det trygt og godt i klassen igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen