Brev
Dårligt selvværd
Kære BB!
Jeg hedder C og jeg vil gerne dele min hostorie med alle jer for jeg føler ikke jeg Kan med andre.
For et år siden skiftede jeg skole fordi jeg blev mobbet og jeg er kommet ind i en rigtig god klasse.
Og nu hvor det er sommer går pigerne og drengene rundt i shorts og T-shirt men.. Jeg kan bare ikke fordi jeg føler jeg er.. Tyk 🙁 jeg væjede 54 kg og jeg forstår det bare ikke!?
Jeg spiser normalt og dyrker motion. Det er meget svært for mig at købe tøj fordi jeg er bange for folk kigger sådan “ej hun har tykke ben” og sådan 🙁
Nu det seneste halve år har jeg ikke spist en dyt eller drukket vand.. Og jeg er blevet afhænig eller sådan noget
jeg kan ikke få mig selv til at spise.. 38 kg nu vejer jeg og det bliver mindre og mindre
jeg kan ikke Styrre det længere!!
Jeg bér hjælp mig jeg er bange!
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Tusind tak, fordi du deler din historie med brevkassen. Det må have krævet mod at skrive herind. Godt gået!
Det kan være rigtig hårdt at opleve mobning, og det er bare så godt at høre, at du føler dig rigtig godt tilpas i din nye klasse! Når man har oplevet mobning, kan man godt være bange for, at andre folk skal tænke eller sige noget ”grimt” eller dårligt om en. Der kan være mange tanker og følelser, der har sat sig lidt fast, og derfor kan man godt have brug for at snakke med nogen, selvom det er længe siden, man blev mobbet.
Har du mon snakket med nogen om de tanker, du har, omkring den måde, du ser ud på? Nogle gange ser vi nemlig os selv på en lidt anden måde end andre. Vi kan godt komme til at være lidt hårde ved os selv.
Hvem talte du mon med, da du oplevede mobning på den gamle skole? Var det dine forældre? Måske har du mod på at snakke med dem igen? Hvis du er bange for, at de ikke vil forstå dig, kan du måske vise dem det brev, du har skrevet her sammen med mit svar? Det kan også være, du har lyst til at skrive et nyt brev til dine forældre? Nogle gange kan det være lidt lettere at sige noget på den måde.
Det er vigtigt, at du får fortalt en voksen, at du ikke længere føler, du kan styre dit vægttab. Det er så stærkt af dig, at du kan mærke, at du ikke kan styre det mere – og at du har brug for hjælp. Det kræver altså styrke! Måske kan du bruge noget af den styrke til at få snakket med en voksen? Det kan også være en lærer på din skole?
Ellers har du måske mere lyst til at starte med at ringe herind til BørneTelefonen og sige det hele højt, før du snakker med en voksen tæt på dig. Det kan måske også gøre samtalen lidt lettere.
Det er i hvert fald vigtigt, du får talt med en voksen, for din krop har brug for en masse næring og vitaminer, så den kan udvikle sig og vokse. Du fortjener også at have det godt – og ikke at skulle tænke på dit udseende og mad. Og det kan du få hjælp til. Du skal ”bare” have sagt det højt!
Mange gange held og lykke med det – du kan godt!
De bedste hilsner
BørneTelefonen