Brev
kendt bror
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen
Jeg har en okay kendt bror og ved ikke om min veninder bare er venner med mig pga min bror
De taler hele tiden om ham og snakker ikke om andet en ham
En af mine veninder kan også lide ham og de er tit sammen
Men er bange for de kun er venner med mig pga han er min bror
Har også en kæreste han er aldrig sammen med mig men kun med min bror
Hvad skal jeg gøre hjælp
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Tusind tak fordi du har skrevet til BørneTelefonen.
Hvor er det godt, du skriver. Det viser mig, at du har mod på at dele noget med andre, som kan være svært. Det er stærkt gået.
Jeg kan læse i dit brev, at du er meget i tvivl om dit forhold til dine venner og kæreste.
Du fortæller, du har en bror, der er kendt.
Du skriver, du har svært ved at finde ud af, om dine venner og din kæreste bare er sammen med dig på grund af din bror.
Du fortæller, de hele tiden taler om ham og er mere sammen med ham end dig. Som jeg forstår dig, så bliver du i tvivl om, om dine venner og kæreste egentlig kan lide dig?
Jeg kan godt forstå, at du bliver usikker.
Det er somme tider svært at vide, hvad andre tænker og mener om en. Jeg tænker, den følelse af tvivl måske bliver forstærket hos dig, fordi din bror er kendt?
Det må til tider være lidt specielt. Det kan måske virke meget spændende og anderledes for dine venner og kæreste. Noget der for dig er helt normalt – han er jo bare din bror, gør ham speciel for dine venner.
Jeg tænker, de måske bliver revet lidt med af stemningen? At han er spændende og anderledes – mon du kan genkende det?
Selv om du ikke skriver særligt mange detaljer, så kan jeg godt høre på dig, at det fylder meget hos dig.
Har du mon overvejet, at følelsen af tvivl er noget, der kan ændre sig?
Det er helt forståeligt, at tvivlen føles rigtig ubehagelig, men det kan måske også være en trøst at huske på, at følelser kan komme og gå, og i nogle tilfælde kan de endda forsvinde helt.
Måske særligt i takt med, at man får bekræftelse og ser, at ens venner og kæreste er glade for én.
Jeg vil foreslå dig, at du taler med dine venner og din kæreste om din tvivl.
Det er rigtig svært at vide, om det man føler, faktisk er sandheden. Måske har du set eller oplevet noget, der gør dig i tvivl.
Du nævner, at din kæreste ofte tilbringer meget tid med din bror. Kunne det være en idé at dele dine følelser med ham?
Det kan være en måde at åbne op for en samtale om, hvad det betyder for dig. Hvis man er åben om sin tvivl, så kan man komme lidt nærmere en klarhed.
Det kan være rigtig svært at tage hul på den snak, men jeg tror, det vil være godt for dig at sige højt, hvordan du føler.
Det er lidt lige som en ballon, du bare puster mere og mere luft i. Hvis du taler højt om dine følelser, så brister ballonen og luften/tvivlen fiser ud.
Lav ting alene
Du kan også foreslå både dine venner og din kæreste at lave aktiviteter, som ikke indebærer at være sammen med din bror.
Fx foreslå en tur i biografen uden ham. Eller foreslå at I skal være sammen hos dem og ikke hjemme hos dig.
Jeg tænker også, du kan tale med din bror omkring det.
Måske har han ikke tænkt over det, og måske skal han trække sig lidt, når du er sammen med venner og kæreste. Hvad tænker du om det? Tror du han ville kunne forstå dine følelser?
Du er ikke alene
Her på BørneTelefonen taler vi med andre unge, som også ofte kommer i tvivl om, hvad de betyder for dem, der er tættest på dem.
Det kan der være mange forskellige grunde til, men fælles for dem er, at det kan fylde rigtig meget i hverdagen. Det kan faktisk overskygge alle de gode ting, man også oplever.
Jeg fortæller dig dette, fordi du skal vide, du ikke er alene.
Jeg vil gerne fortælle dig, at det er en helt forståelig reaktion at føle, som du gør.
Vi mennesker er sociale væsener, og det betyder, at vi har brug for at have andre omkring os, som vi føler os godt tilpas med og ikke tvivler på.
Derfor tror- og håber jeg også på, at det vil give dig ro at tale med din bror, venner og kæreste om det, hvis du har mod på det?
Jeg ved ikke, om du kender til Headspace?
Det er et gratis og anonymt tilbud til unge, som har behov for rådgivning og samtaler med en udefra.
Måske du sammen med en rådgiver kan undersøge, hvordan du bedst takler følelsen af tvivl og får en god snak med dine venner og kæreste. Du kan læse mere her.
Jeg håber, du kan bruge mine råd til at komme videre. Du har allerede taget første skridt ved at skrive herind. Næste skridt er at tale med dine venner, bror og kæreste om din følelse af tvivl.
Husk du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen, hvis du har brug for at snakke mere. Du kan enten skrive eller ringe til os på tlf: 116111.
Stort kram
Kærlig hilsen
BørneTelefonen