Brev
Er jeg ikke god nok?
Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre.
Jeg går til en sport, hvor der er løbetræning to gange om ugen. Mine trænere sagde i starten af året, at det var frivilligt, og at man ikke skulle stresse over at komme eller presse os selv for meget.
Men for nyligt har jeg lagt mærke til, at hvis man ikke kommer, kigger de mærkeligt på en, og man kommer ikke på et godt hold. Jeg følte mig presset til at komme for ikke at blive smidt af mit hold, men jeg fandt så i dag ud af, at jeg er kommet på et dårligere hold, bare fordi jeg skulle fokusere på skole i stedet.
Og det er ikke det eneste, jeg har lagt mærke til.
Til vores træninger er vores trænere nærmest kun nede ved vores første hold og er ligeglade med os andre, fordi vi ikke er gode nok i deres øjne eller fordi vi åbenbart ikke gider det nok.
Det får mig til at føle, som om jeg ikke er god nok, og at jeg er en fejl. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære pige, 13 år
Tak for dit brev til BørneTelefonen. Det er rigtig godt, at du skriver herind og deler dine tanker og følelser omkring din sport og dine trænere.
Jeg kan godt forstå, at du føler dig presset og frustreret over situationen. Det lyder, som om det er svært at finde balancen mellem at gøre det godt i skolen og samtidig føle, at du skal præstere i sporten for at føle dig anerkendt. Det er ikke rart, når man oplever, at ens indsats ikke bliver værdsat, og at føle sig uretfærdigt behandlet. Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan – håber, det kan hjælpe dig lidt på vej.
Det er ikke en fejl
Først og fremmest vil jeg sige, at det er helt almindeligt at opleve den slags følelser en gang i mellem. Trænernes opførsel lyder til at være udfordrende, og det kan være svært at føle sig set og hørt, når der bliver lagt så meget fokus på det bedste hold. Men husk, at din værdi ikke afhænger af, hvilket hold du er på.
Del dine tanker med nogen
Det kunne måske være en god ide at tale med nogen om, hvordan du har det. Det kan være en god ven, en forælder eller en anden voksen, du stoler på. Det kan hjælpe at få sagt højt, hvordan du oplever træningen og trænernes adfærd. Har du mon mod på det? På BørneTelefonen har vi lavet en guide til, hvordan man kan fortælle andre noget svært – du kan læse mere her.
Snak med trænerne
Hvis du har mod på det, kan du også prøve at tale med dine trænere. Du kan forklare, hvordan du oplever situationen, og hvordan det påvirker dig. Måske er de ikke klar over, hvordan deres handlinger får dig til at føle. Hvis det er svært at tage sådan en snak alene, kan du måske tage en forælder eller en ven med som støtte. Det kan virkelig blive en styrke, når man fortæller andre om noget som fylder hos en, og for de fleste bliver det lettere, når de har gjort det flere gange.
Husk det positive
Det lyder, som om du er rigtig god til at mærke efter, hvad der er vigtigt for dig – både skole og sport. Det er en vigtig styrke, at du kan sætte grænser og prioritere din tid. Du fortjener at blive anerkendt for den indsats, du lægger i det, du gør.
Kære pige. Jeg håber, at mine svar kan hjælpe dig lidt på vej. Jeg synes virkelig, at det er modigt, at du har skrevet herind.
Hvis du har brug for at tale mere om det, er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe til os på 116 111. Vi er her for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen