Brev
Er det voldtægt
Hej dreng på 15 her.
Jeg har fjernet dele i dit brev, så du er helt anonym. Men du skal vide, at jeg har læst det hele, og ved alt hvad du har fortalt om i dit brev til os.
Her i weekenden var jeg til en fest hos en af mine venner.  Og en af mine gode venner fra klassen var der også.
Vi var gået væk fra festen og vi var begge to ret fulde. Pludselig tag han mig på numsen og kysser mig. Jeg kysser ham tilbage og det ender med at jeg sutter hans pik. Morgenen efter tænker jeg på det og husker ikke at jeg udtrykte nogen form for sammentykke. Og jeg er bøsse men jeg har aldrig udtrykt at jeg er vild med ham.
Jeg fortyder det ret meget og ved ikke hvad jeg skal sige til ham.
Er det voldtægt?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære 15-årige dreng.
Tak for dit brev til BørneTelefonen, hvor du skriver, at du var til en fest, hvor du kyssede med en fyr og endte med at sutte hans pik. Du spørger om det er voldtægt, fordi du ikke husker, at du gav samtykke. Du skriver også, at du fortryder det ret meget, og ikke ved hvad du skal sige til fyren.
Du fortæller ikke så meget om, hvorfor du fortryder det, der skete. Men det er helt okay at føle sig usikker på, hvad der er sket, og hvad det betyder for dig. Der er mange, der oplever blandede følelser bagefter. Det betyder ikke nødvendigvis, at der er sket noget forkert, men har man en tvivl kan det bare være rigtig svært at sidde med.
Det kan måske hjælpe, at tænke lidt på oplevelsen som en rygsæk, du bærer rundt på. Den føles rigtig tung lige nu, og du ved ikke helt, hvad der ligger i den. Men åbner du rygsækken og ser nærmere på dens indhold, er det måske lettere at forstå, præcis, hvad der er sket og hvad der vejer tungest.
Forskel på fortrydelse og krænkelse
Du kan måske spørge dig selv: Hvordan havde jeg det undervejs? Skriv ned, hvad du kan huske – også det, der giver dig en følelse af fortrydelse. Efter det er skrevet ned, vil du måske have mere klarhed. Har du mon mod på det?
Der er forskel på at fortryde sex, og at blive tvunget til sex. Hvis fyren har tvunget dig til at sutte sin pik i mod din vilje, så er det en seksuel krænkelse, og det er ulovligt. Hvis du derimod selv er gået med til det, er det ligesom en slags samtykke, så det kan være en svær balancegang, fordi du nu fortryder, at du gjorde det.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal give eller bede om samtykke til sex kan du læse mere her: Sex Kun Med Samtykke. Du kan også tjekke denne side ud, som giver dig råd og vejledning ift. sex: Sexlinien.
Gå ikke alene, hvis tvivlen er stor
Hvis tvivlen bare er for stor og du sidder med nogle følelser, der er for svære at sidde med alene, ved jeg, at du vil kunne få en rigtig god samtale med en rådgiver her: Center for Voldtægtsofre.
Hvis du er blevet udsat for en seksuel krænkelse kan du anmelde fyren. Det er en alvorlig anklage, og derfor tror jeg også, at det vil være rigtig rart for dig, hvis du talte det igennem med en rådgiver. Rådgiverne på Centret for Voldtægtsofre har stor erfaring på området og kan hjælpe dig med at få klarhed omkring, hvad der er sket.
Kan du tale med ham?
Hvis du har et behov for at tale det igennem med fyren, så synes jeg, at du skal prøve at kontakte ham, og høre hvad han tænker om jeres aften. Du kan måske fortælle ham, at du føler, at han er gået over din grænse ved at tage dig på numsen og kysse dig uden at spørge, om det egentlig er noget, som du havde lyst til.
Du er altid velkommen til at ringe herind til os på 116111. Det er vigtigt ikke at gå alene med svære tanker, så det er bare super sejt, at du har skrevet herind til os på BørneTelefonen. Det er nemlig det vi er her for.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen