Brev
Onani og kærlighed
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen
Hej mit navn er A og jeg er 11 år gammel og nogle gange når jeg står op så får jeg en mærkelig følelse i min tissemand og så begynder jeg at onaner og jeg hader at gøre det men føler at jeg skal gøre det for at få det væk. Og jeg syntes det er pineligt at snakke om og føler ikke det normalt i denne alder og har gjordt det siden jeg var 8 år gammel.
Jeg er lidt ensom og mangler kærlighed og mangler et kram men ikke fra hved som helst fra en pige som jeg kan lig
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Dreng
Hvor er det godt du skriver her på børne telefonen hører vi tit fra børn og unge der har spørgsmål til onani og kærlighed så du er bestemt ikke alene.
Jeg skal prøve at svar på dit spørgsmål om den følelse du får, men det kan være lidt svært ud fra en skreven beskrivelse, hvor jeg jo ikke kan stille dig spørgsmål.
For mig lyder det som om du måske oplever ufrivilligt rejsninger. Det er sådanset helt normalt i din alder. Da din krop stadig er i gang med at udvikle sig, har den ikke så god kontrol, som den vil have senere. Du betyder, at du vil opleve, at din tissemand bliver stiv (hvilket nok giver dig den mærkelige følelse) på de særeste tidspunkter, der ikke har noget at gøre med hvor eller hvad du laver.
Det kan være ret ubehageligt, og jeg kan godt forstå, det føles træls. Det er andre metoder, du kan prøve, for at få følelsen væk – så du ikke er tvunget til at onanere. Du kan prøve at fokusere dine tanker på noget helt andet – måske lidt kedeligt – fx hvad du fik til aftensmad i sidste uge; så længe det kedelige emne kan lede dine tanker væk og få din krop (og dermed din tissemand) til at falde til ro. Du kan også prøve at tage nogle dybe indåndinger i lidt tid og fokuser på dit åndedræt.
Hvis intet af det virker, kan du altid prøve at snakke med din læge om det. Jeg ved godt det kan være svært, og at du synes det er pinligt at snakke om, men du har ikke noget at skamme dig over. Det er helt normal at have spørgsmål om sin krop. Din læge ved meget om den slags, og er vant til at snakke om det. Han/Hun behøver heller ikke fortælle dine forældre, hvad I snakker om, med mindre der er noget galt.
Du kan læse mere om kroppen her vis du har løst
Angående din følelse af ensomhed, så ved jeg det kan være meget hårdt, og kan godt forstå dit ønske om et forhold. Du skriver ikke så meget om det. Men det råd jeg vil give dig er, at hvis du allerede har en pige i tankerne, synes jeg, du skal prøve at fortælle hende at du kan lide hende. Jeg ved det kan værre svært, men nogle gange er det bedst bare at få åbnet op og få gjort noget i stedet for at holde sig tilbage og forblive i ensomhed.
Måske kan vores scoreguide hjælp dig her
Jeg håber mit svar kan hjælp dig, husk på, at der ikke er noget unormalt ved dig. Og det kan godt være, der er langt fra 8 år til 11 år, men du er stadig i starten af puberteten.  Selv om det kan være pinligt at snakke om, så et det helt normalt at have spørgsmål, og det er meget modigt, at du skriver ind til os.
Du kan altid skrive ind til os igen eller ringe på 116111
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen