Brev
Var det voldtægt?
Hejsa.
Jeg er idag en pige på 20, men jeg skriver enligt fordi jeg ikke helt føler jeg får svar nogen steder.
Hvad det her handler om, er noget der skete da jeg var 16-17 år gammel. Jeg har enligt aldrig rigtigt fortalt nogen om det, fordi jeg ikke vidste om det faktisk var endt i en voldtægt..
Da jeg var de 17 år gammel var jeg sammen med en fyr. Jeg tror vi på dette tidspunkt været sammen i et halvt års tid. Den her aften havde min daværende kæreste og jeg lagt og putte, så til at kysse and you name it. Men efter et kvarters tid blev han lidt mere arrgersiv.
Jeg fortalte ham at jeg enligt ikke ville mere, fordi det var blevet ubehageligt, men han stoppede ikke. Jeg blev ved i et godt stykke tid, med at prøve at få det stoppet, men selvom han var spinkel, var min ex stadig stærk. Jeg endte med at give op og tænkte det skulle overståes. Så jeg lod det bare ske. Det endte med at tage en time, før det var slut.
Og når jeg har tænkt over det, er det sket noget a la det før. Der er nogen gange hvor han har lagt op mod sex, hvor jeg har afvist ham. Han er altid blevet så sur på mig og ikke ville snakke med mig i lang tid. (han har austisme, men jeg ved ikke hvor vigtigt det er ved denne besked.)
Jeg kan tydeligt huske en aften hvor han lagde mig ned og holdte mig nede. Jeg bad ham flere gange stoppe og gå, men han blev ved med at prøve at klæde mig af. Jeg endte med at sige “hvis ud ikke stopper, så ringer jeg til politiet. Og jeg mener det.” Herefter blev han sur…
generelt er det sket før hvor jeg ville ha’ han stoppede, men endte altid med at give op… det her var et forhold der varede i 2 1/2 år og har været psyisk vold også… måske har jeg ikke tænkt over det nu, før jeg har fået en ny kæreste.
Han har selv blevet voldtaget og det er efter han fortalte det, har mine tanker bare kørt og kørt og jeg kan bare ikke få ro. Så derfor skriver jeg herind… Så, var det faktisk voldtægt?
Igen, jeg føler mig lidt for “gammel” til at skrive herinde, men jeg ved ikke hvem jeg ellers lige kan række ud til.
Ligemeget hvad I skriver om det var eller ikke var, så vil jeg allrede på forhånd sige tak for svaret. I har før hjulpet mig da jeg var yngre og jeres hjælp har hjulpet mig før. Tak for det <3
Pige, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 20 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt læse, at det du beskriver har været en rigtig ubehagelig oplevelse for dig. Jeg er glad for, at du skriver herind, når du sådan har nogle tanker, der går dig på
Du er i tvivl om du egentlig er lidt for gammel til at skrive til os. Til det vil jeg sige klart NEJ, du er ikke for gammel. Det er så godt, at du rækker ud efter hjælp fra os. Det er derfor, vi er her!
Jeg håber, at mit brev kan hjælpe dig, som du før har oplevet i de breve, du har sendt til os. Jeg er glad for at læse, at du har følt dig hørt før, og jeg håber sådan, at mit brev vil give dig samme følelse igen.
Det er ikke din skyld
Som jeg læser på dit brev blev du tvundet fysisk til at have samleje med din daværende kæreste. Du beskriver ihvertfald at han trods sin spinkelthed var stærk, hvilket giver mig en følelse af, at han fysisk tvang dig. Du beskriver også, at han har holdt dig nede, hvor du egentlig var nødt til at true dig fri ved at sige, at du ville ringe til politiet.
Jeg kan godt forstå, at det her er rigtig svært for dig. Du har oplevet noget, som intet barn/ung skal opleve. Jeg har snakket med andre unge som dig, og de beskriver, at de kan føle skam eller skyld, selvom det ikke er deres egen skyld. Måske gælder det også dig? Men det er ikke din skyld – Jeg får derfor lyst til at fortælle dig, du ikke kunne have gjort mere, end det, du allerede har gjort og gør nu. Du beskriver at du har sagt tydeligt fra flere gange.
Det du har oplevet er nemlig ikke okay. Der har nemlig ikke været samtykke fra din side. Og derfor, ja, så defineres det som en voldtægt.
Derfor kan jeg godt forstå, at du selv spekulerer på det, fordi det lyder bestemt som en meget ubehagelig og grænseoverskridende situation. Derfor skal du vide, at du har ret til at få hjælp til at bearbejde oplevelsen. Og det virker du modtagelig over for, for du har jo selv rakt hånden ud her til os. Det er så godt, at du har valgt at skrive herind, når du er i tvivl, og jeg vil meget gerne råde dig til, hvordan du kan bearbejde din oplevelse.
Snak med nogle du føler dig tryg ved
Det er som sagt rigtig vigtigt at snakke om. Jeg vil råde dig til at snakke med dine forældre, hvis du føler, det er noget, du har mod på. Hvis ikke, kan jeg også godt forstå det. Det kan være meget grænseoverskridende at snakke med sine forældre om sådanne emner.
Hvis du har det sådan, kan du også snakke med nogle, der ikke kender dig personligt, men stadig meget gerne vil lytte på dig.
Du kan også kontakte HeadSpace. Headspace er et tilbud, hvor du kan møde fysisk om for at snakke med en sød voksen, og selvom de snakker med dig fysisk, kan du stadig være helt anonym og den voksne har tavshedspligt. Du kan læse mere om tilbuddet her headspace, og måske finde et center nær dig. Hvad synes du mon om den idé?
Hvis du tænker, at det kan være rart at være forberedt på sådan en grænseoverskridende situation, og du gerne vil lære dine egne grænser at kende, kan du lære mere her Grænseløst – Har du styr på dine seksuelle grænser?
Du kan tage en test derinde. Den kan være med til at hjælpe dig til at sige fra i situationer, hvor det ellers kan være svært, fordi man føler sig presset. Tror du måske, den kunne være værd at kigge på? Jeg har bestemt en fornemmelse af, at du tydeligt ved, hvor dine grænser går, men du kan herinde også få råd til, hvordan du bedst håndtere situationer, hvor dine grænser overskrides. Også når det faktisk er en rigtig svær situation, man står i, som du så godt beskriver i dit brev.
Få hjælp hos professionelle:
Jeg kan godt forstå, at denne situation stadig kan sidde i dine tanker. Der findes et godt tilbud til dig, som har været udsat for sådan en oplevelse. Det finder ud her:  Center for Voldtægtsofre
Ved at ringe og tale med en rådgiver på centret ovenfor, kan du få en samtale om, hvordan du bedst bevæger dig videre efter det, du har været udsat for.
Rådgiverne på Centret for Voldtægtsofre har stor erfaring på området og har mulighed for at hjælpe dig med at tænke over, hvad du skal gøre nu.
Vi kan også stadig hjælpe dig
Hvis du mod forventning ikke får den hjælp, du har brug for, så tag fat i os igen. Mange andre unge end dig har oplevet præcis dét, du beskriver. Derfor er vi vant til at tale med unge om netop denne type overgreb – begået af en kæreste. Du kan ringe på tlf. 116111 og vi har åbent – også om natten.
Det er virkelig så godt, at du skriver herind – og at du reagerer, når du mærker noget, der virker helt forkert. Det gør mig så glad at læse, at du føler, at BørneTelefonen har gjort en forskel for dig tidligere. Mon mit brev får samme modtagelse af dig? Det håber jeg meget, det gør!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen