Brev
Skilsmisse
mine forældre er lige blevet skilt og jeg er total ked af det jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Vi skulle ha været på egeskov i næste weekend men nu tror jeg ikke min far kommer med, og det gør mig så ked af det. jeg ved heller ikke hvordan jeg skal sige det til mine venner og jeg har det virkelig skidt med det. jeg ville gerne have at det aldrig var sket. min far og mor skal nu til at købe en ny lejlighed og jeg er så bange for vi skal ogs have solgt vores nye hus. hvad skal jeg gøre, og hvordan kan jeg få det bedre med det?
Kh en ret så trist tøs
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære søde du
Hvor kan jeg godt forstå, at det er noget, som fylder meget i dig lige nu. Det er enormt stærkt og sejt af dig, at du har haft modet til at dele de her tanker og skrive herind.
Jeg kan godt forstå, at du er totalt ked af det. Det er okay at være trist. Det må man gerne være, når ens forældre bliver skilt. Og særligt når du lige havde set frem til, at I alle skulle til Egeskov i næste uge. Øv.
Man kan føle at hele ens verden lige pludselig bliver anderledes, når ens forældre bliver skilt. Måske det føles sådan at være dig lige nu? Her på BørneTelefonen hører vi ofte fra børn og unge, som har stået i en situation, der minder meget om den, du står i lige nu. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig.
Du kan også finde andre gode råd og videoer om børn og unge, der også har opleve skilsmisse på BørneTelefonens temaside her
Ikke din skyld
Det er vigtigt for mig at sige, at dine forældres skilsmisse aldrig kan være din skyld. Du har ikke gjort noget forkert. Nogle gange så finder voksne mennesker bare ud af, at de ikke lige skulle være sammen alligevel.
Jeg kommer til at tænke på, om dine forældre mon har virket trætte, kede af det eller uden så meget overskud på det sidste? Jeg skriver dette, fordi man godt kan få det sådan, hvis man ikke har det ligeså godt med sin partner, som man havde engang. Måske dine forældre får mere overskud af at at bo hver for sig? Måske de bliver gladere hver for sig? Og har mere overskud til at være gode forældre for dig?
Jeg ved godt, at det kan være lidt hårdt at læse – det er jo dine forældre. Og de skulle jo helst bare være sammen resten af dit liv. Men måske det her perspektiv alligevel kan give lidt mening til alt det, der er forvirrende lige nu?
Man kan godt blive bange og forvirret
Man kan godt føle, at der opstår en vis usikkerhed, når ens forældre bliver skilt. Spørgsmål som: Hvor skal jeg bo? Hvordan kommer mit værelse til at se ud? Flytter far langt væk? Eller gør mor? Hvor meget kommer jeg til at bo hvert sted? Alle mulige spørgsmål kan lige pludselig dukke op. Mon du også har oplevet det?
Du skriver, at du er bange for, at I skal sælge jeres hus. Det kan jeg forstå, du kommer til at tænke på. For det eneste du ved, det er, at din mor og far ikke længere skal bo sammen.
Det virker som om, at du går med en del bekymringer og spørgsmål, du mangler svar på. Og det er helt forståeligt. Jeg tænker måske, at det kunne give dig noget ro og tryghed at vide, hvad der kommer til at ske i den kommende tid? Mon du vil have mod på at sige til dine forældre, at du går og er lidt usikker på, hvad der kommer til at ske? Og at du er meget ked af det hele. Jeg tænker, at det kunne være godt, at dine forældre ved, hvordan du har det i alt det her. Du er den vigtigste i alt det her.
Hvad siger man lige til vennerne?
Og ja, vennerne. Jeg forstår godt, du også går med tanker om, hvordan man lige får det sagt.
Jeg tror, du skal huske på, at det er dine venner. Og gode venner er der for én. Det er normalt, at man som barn eller ung kan føle skam i forbindelse med at ens forældre er blevet skilt. For hvad vil de tænke? Vil de se anderledes på mig nu? De spørgsmål oplever vi, at flere børn og unge får. Jeg får lyst til at fortælle dig, at hvis det er ægte venner, så vil de sikkert støtte dig i den her tid, som er lidt ekstra svær. Gode venner er der også, når man har brug for at være sårbar. Det er vigtigt.
Måske du kunne spørge dem, om de havde tid til lige at blive lidt efter skole en dag, fordi du har noget, du gerne vil fortælle dem? Det kan også være, at du synes, det er mere trygt, hvis du inviterer dem hjem til dig?
Jeg kommer faktisk også til at tænke på, om det kunne være rart for dig at fortælle dine forældre, at du har brug for hjælp til at få det sagt til dine venner? Måske skal I invitere dine venner hjem til dig, og så kan din mor eller far sidde ved siden af dig, mens du får det sagt?
Mit håb er, at brevet her, kan hjælpe dig i alt det, der er svært lige nu. Måske du kan bruge nogle af mine råd.
Det at du har skrevet herind fortæller mig, at du gerne vil få det bedre i den her nye hverdag. Det er virkelig sejt. Jeg ønsker dig alt det bedste.
Husk, at du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Vi sidder klar døgnet rundt, og vil rigtig gerne hjælpe dig.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen