Brev
Far & skilsmissen
Hej…
Mine forældre blev skilt for cirka 2 år siden. Det er stadig virkelig virkelig hårdt for mig. Jeg har en storesøster og jeg ville sådan ønske at vi snakkede om det men hun er teenager så hun gider mig ikke.
Min far fik en blodprop lige før jul. Det har været rigtig svært for mig også fordi at min søster og jeg var alene med ham da han fik den… han blev helt underlig og vi kunne ikke forstå hvad der skete… han blev hentet af en ambulance og vi blev hjemme med vores bedsteforældre. Det var sådan en forfærdelig oplevelse og jeg synes at det er såååååååå synd for min far….
Jeg er også ret bange for at det sker igen…
Hilsen mig
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10
Du skal ikke være bange. For det er ikke sandsynligt, at din far får en ny blodprop.
Dygtige læger hjælper ham. De giver ham medicin, så det ikke sker igen. På den måde behandler man mennesker med blodprop.
Din far skal bruge noget tid, så han kan få det godt igen. Det er ikke til at sige, hvor lang tid der går.
Har nogen talt grundigt med jer om blodproppen, og det der skete den dag?
Jeg kan se på dit brev, at du har brug for at vide mere om det med blodproppen. Det har din søster måske også.
Mit gæt er, at du lige nu ikke kan få øje på nogen, du kan tale med.
Det lyder som om, at du også har brug for at tale om skilsmissen, som stadig er hård for dig.
Du har prøvet at tale med din søster. Hvor er det godt, at du har prøvet. Men fordi hun er teenager, kan det føles svært (som du selv skriver)
Jeg tror, at der er en eller flere personer i din familie, som du kan bruge. Men de ved åbenbart ikke, at du har brug for at tale  noget mere med dem.
Du må derfor  hjælpe dem lidt, så de får øje på, at du har brug for nogen at tale med. De skal huskes på, at sygdommen og skilsmissen ikke føles let for dig. Og at du derfor har brug for dem at tale med!
Når nogle bliver syge, er der mange praktiske ting voksne skal gøre. De voksne kan derfor helt glemme at tale med børnene.
Har du en god lærer? Jeg har talt med unge som dig, der har kunnet bruge deres lærer. Læreren kan hjælpe med at få talt med de voksne i familien . Måske kan du vise dit brev og mit svar til læreren?
Måske kan du også vise dit brev til din mormor, din  faster eller en helt anden i familien. Hvem kan du tage fat i?
Nogle unge kan slet ikke komme i tanke om nogen, som de taler godt med. Mon du har det sådan?
Det er en mulighed at ringe eller skrive til Børn, Unge & Sorg  De taler med unge, der er ‘pårørende’, som du er lige nu.
Du kan også tale med Headspace. Headspace  giver mulighed for, at du flere gange taler med den samme rådgiver.
Vi vil også gerne tale med dig, når du har brug for det.  Måske kan vi sammen få lidt flere ideer? Vi er altid en mulighed. Og vi vil altid gerne tale med dig og din søster.
Kærlig hilsen BørneTelefonen