Brev
Flytte
Hej
Jeg ef en pige på 12 år
Mine forældre er skilt og jeg har aldrig rigtig haft lyst til at bo hos min mor.
Jeg har snakket med mine forældre om det men jeg føler ikke at det har hjulpet.
Det eneste jeg rigtig gerne ville var at bo hos min far. Men det ved jeg godt ikke bare lige kommer til at ske men sagen er at jeg vil gerne bo længere tid hos min far.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre da jeg altid græder om aften hos min mor og aldrig hos min far. Håber virkelig i kan hjælpe mig.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev. Det lyder rigtig hårdt. Det er ikke meningen, at du skal græde hver aften hos din mor. Det var godt du skrev til BørneTelefonen, så jeg kan fortælle om dine muligheder og rettigheder som barn af skilte forældre.
Det er dine forældre, der bestemmer, hvor du skal bo når de vælger at blive skilt. De bestemmer også, hvor tit du skal være hos den forældre, du ikke bor hos.
Hvis ikke de kan blive enig, så bestemmer Familieretshuset det. Familieretshuset er et slags skilsmissekontor.
I Danmark har alle børn dog ret til at blive hørt, når deres forældre skal skilles. Derfor skal Familieretshuset og dine forældre lytte til dine meninger, inden de beslutter, hvor du skal bo osv. Uanset hvor gammel du er.
Når du fylder 10 år, har du også det, der hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre. Det kan fx være et møde om, hvor du skal bo. Eller hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos. Dem kan du snakke med om, dit ønske om at bo lidt mere hos din far.
Din initiativret betyder ikke, at du selv kan bestemme. Det er dine forældre og Familieretshuset, der bliver enige om det. Men de skal lytte til dig. Og dine ønsker skal tages med i deres overvejelser.
Hvis du vil bruge din initiativret, kan du ringe til Børnenes Skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50. Du kan også skrive et brev til Familieretshuset. Print brevet her.
Det kan også være, at du kan bede en voksen, som du kender, om at hjælpe dig med at skrive brevet til Familieretshuset. Måske en lærer på din skole, en pædagog på din klub eller en anden voksen.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Måske nogle af de ovenstående ting kan hjælpe. Nu når du ikke føler det hjælper, at snakke med dine forældre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen