Brev
Samvær/ Hvad skal jeg gøre
Hej jeg er en pige på 11 år og fylder snart tolv.
Mine forældre er skilt for længst bor hos min mor og er hos min far hver anden weekend.
Men vil ikke se min far mere og imorgen skal min mor, far og nogen fra Komunen have et møde om mig om det og er virkelig bange for har det nemlig ikke godt hos min far.
Så krydser fingre på at jeg ikke skal se min far mere eller i det mindste bare meget mindre
Men pls hjælp mig for ved ikke hvad jeg skal gøre
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Hej pige på 11 år
Tak for at du skriver til os, når du føler at du har brug for hjælp. Hos BørneTelefonen forsøger vi altid at hjælpe børn som dig så godt vi kan. Så hvad siger du til, at jeg prøver at hjælpe dig lidt videre nu?
Du skriver, at din mor og far er skilt og at de skal til et møde med kommunen om dig. Da jeg læste dette kom jeg til at tænke på, at du er en sej og modig pige, for at skrive ind til os, om noget som er personligt. Der er nemlig mange børn i Danmark som har forældre der er skilt og har problemer med at finde ud af hvor de skal bo, så du er bestemt ikke alene.
Hvad har du ret til?
Det lyder til, at du er meget bekymret for hvordan mødet hos kommunen vil komme til at gå. Har jeg mon ret i det? Det viser mig at du er en omsorgsfuld pige, som ikke vil såre sine forældre. Jeg tænker derfor, at jeg først vil fortælle dig om nogle rettigheder du har, og hvad du eventuelt selv kan gøre, da det lyder til, at du er ret sikker i hvad du gerne vil, og hvor du gerne vil bo.
Nr. 1:
Du skal vide, at du har ret til at blive behandlet med respekt, ret til omsorg og tryghed.
Så uanset hvor du ender med at bo eller være det meste af tiden, har du ret til at trives godt, der hvor du er. Dine forældre skal nemlig passe godt på dig. Det betyder at, at de skal sørge for, at du har det godt og er tryg derhjemme. Hvis dine forældre har svært ved det, så har DU/I ret til at få hjælp.
Nr. 2:
Du har også ret til at blive hørt!
Du siger i hvert fald at mødet vil handle om dig. Derfor vil jeg fortælle dig, at du faktisk har ret til at blive hørt og inddraget uanset alder. Det betyder, at kommunen også skal spørge dig, om hvordan du har det og hvad du synes. Lyder det ikke rart?
Jeg ved også, at det kan være svært at fortælle sine forældre, hvad man tænker og vil, for man ikke vil skuffe dem eller gøre dem kede af det. Og der er heldigvis også mere hjælp at hente.
Nr. 3:
Så har du også ret til at have en bisidder. Det vil sige, at du har ret til at have en person med som støtte. Bisidderen skal være en slags tryghedsperson for dig, der hjælper dig med at få sagt, hvad du har brug for. F.eks. når dine forældre skal til et møde om dig, kan denne bisidder hjælpe dig, med at fortælle dine forældre, hvad DU tænker.
Hvad er en bisidder? Og har du måske brug for en?
En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan gå med dig til møder i kommunen eller Familieretshuset, når du skal fortælle om, hvordan du har det. Vores bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.
Jeg giver dig her et link, hvor du kan læse mere om at få en Bisidder fra Børns Vilkår.
Jeg giver dig også et link til en video med Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår. Så kan du høre lidt om, hvad det vil sige at have en bisidder fra Børns Vilkår. Det er gratis at få en bisidder.
Hvis du allerede nu føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555556. Hvis du ønsker at være anonym kan du ringe på #31#35555556. Men hvis du ikke helt føler dig klar til en bisidder endnu, så er det også helt okay. Du er altid velkommen at ringe til BørneTelefonen på 116111 og høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig.
Mødet med kommunen
Forhåbentligt vil mødet hos kommunen gå rigtig godt og du bliver glad. Men når man er under 18 år, som du er, har dine forældre ret til at træffe beslutninger ud fra dine interesser og behov.
Det betyder bare, at de godt kan bestemme nogle ting, som du ikke er enig i, så længe de stadig passer godt på dig. Måske har du oplevet, at de nogen gange beslutter noget, som du ikke er så enig i eller ikke er glad for?
Det vil sige, at dine forældre kan bestemme, hvordan de vil opdrage dig og hvad de synes er bedst for dig. Her har du har altid ret til at sige din mening og fortælle dem, hvordan du har det med deres beslutninger.
Efter mødet
Kender du mon det der hedder initiativret? Det er noget som alle børn over 10 år har, også dig. Initiativret betyder, at når du er over 10 år, kan du bede Familieretshuset om at indkalde dine forældre til møde, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse.
Det er her du kunne benytte dig af en bisidder, hvis du vælger at få en. Så ville bisidderen kunne snakke med dig om hvordan du har det, og hjælpe dig med at tage kontakt til f.eks. Familieretshuset.
Jeg håber du kan bruge noget af alt det her. Du skal i hvert fald vide, at det var virkelig flot og sejt af dig at skrive ind til os. Hvis du føler der var lidt for meget information på en gang, så prøv at fokuser på en eller to ting du føler er mest overskueligt og giver mest mening for dig lige nu.
Føler du at du har brug for at tale mere med nogen inden du gør noget mere, så skriv til vores chat eller ring meget gerne til BørneTelefonen på nr. 116111.
Ønsker dig alt det bedste.
Kærlige hilsner
BørneTelefonen