Brev
Jeg vil gerne bo mere hos min far
Hej!
Jeg er en pige på 17 år og mine forældre har været skilt siden jeg var 9 år gammel.
I alt den tid de har været skilt har vi kørt efter en 7/7 ordning. Og det har jeg ikke lyst til mere. Jeg føler at mit liv består af en taske og at min kalender går ud fra hvor jeg er henne og hvem jeg er hos.
Jeg har prøvet nogle få gange at sige til min mor at vi skal lave en anden ordning men uden held.
Nu er jeg kommet til det punkt hvor jeg ikke er glad for at være ude hos min mor. Der er mange ting som jeg ikke kan lide ved at være derude og så små ting. Ihvertfald vil jeg rigtig gerne snakke med hende om at jeg gerne vil bo hos min far og så komme ind til hende nogle gange om ugen eller lige efter behov.
Jeg er bange for at hun kommer til at føler sig valgt fra fordi at jeg ligesom vælger min far frem for min mor. Jeg ved ikke om jeg overhovedet kan tillade mig at være så meget mere ude hos min far??
Det vil være rigtig rart at høre om hvad I tænker om min situation og om hvad jeg evt kan gøre.
Tak på forhånd!
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17-årige pige,
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at skulle snakke med din mor om, at du gerne vil være mere hos din far. Det er aldrig rart, når man er bange for, hvordan ens forældre vil reagere på det, man ønsker. Jeg håber, jeg kan give dig nogle råd til, hvordan du kan få snakket med din mor om det.
Først og fremmest får jeg lyst til at fortælle dig, at vi snakker med mange børn og unge, som ville ønske at deres deleordning var anderledes, men som også lige som du synes, at det er meget svært at snakke med sine forældre om det. Jeg fortæller dig dette, da det kan være rart at vide, at man ikke er den eneste.
Når du tænker meget over, hvordan din mor vil reagere, så viser det mig, at du er en meget omsorgsfuld datter. Din mor vil selvfølgelig gerne have, at du bor meget hos hende. Men når man er barn af skilte forældre, kan det være rart med en fast base et sted, fx hos din far, som du så fint beskriver. Måske du kan forklare din mor, hvorfor du gerne vil bo mest hos din far. Så hun lettere kan forstå dit valg, og at det er det bedste for dig.
Rigtig mange børn og unge fortæller, at det kan være meget svært at tage hul på sådan en samtale med son mor, og hvor kunne jeg forestille mig, at det er endnu sværere, når man som du allerede har forsøgt nogle gange at snakke med hende.
Når det kan være svært at tage hul på en samtale, kan det for nogle hjælpe at skrive det man gerne vil snakke om ned i et brev. Kunne du måske have lyst til at skrive et brev til din mor, hvor du fortæller lidt om, hvordan du ønsker at deleordningen skal være? Så kan brevet måske hjælpe dig med at starte samtalen op. Du kan finde lidt inspiration til at skrive et brev her. Du kan også vise hende dette brev og mit svar.
Det kan også være, at du hellere vil skrive en SMS til hende, hvor du fortæller, at du gerne vil snakke med hende. Så kan I sammen finde en rar stund at sidde og snakke sammen og du kan få forklaret hende, at du ønsker at være mere hos din far.
Jeg ved ikke, om du ved det, men fra du er fyldt 10 år, har du initiativret. Det betyder, at du kan kontakte Familieretshuset og bede om hjælp til at få ændret din samværs-ordning.
Det er også sådan, at du kan få en bisidder fra BørneTelefonen med til mødet i Familieretshuset. En bisidder hjælper og støtter dig før, under og efter samtalerne i Familieretshuset. Bisidderen kan hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige.
Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det lidt svært med at skulle sige, hvordan de gerne vil have det. Dine forældre behøver ikke give lov til, at du får en bisidder med. Dine forældre får det at vide, men du har mulighed for at mødes med din bisidder, før dine forældre får besked. Du kan læse mere om det her eller se en video, hvor en pige som dig fortæller om, hvordan hun fik hjælp af en bisidder.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig et skridt videre på vejen og givet dig nogle ideer til, hvordan du kan få snakket med din mor. Hvis du har brug for mere hjælp eller et andet godt råd, er du altid velkommen til at kontakte os på 116 111 eller på sms eller chat. Her sidder en rådgiver parat til at hjælpe dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen