Brev
Skilte forældre
Hej!
Jeg er en pige på 11 år og mine forældre er skilt siden jeg var 1 1/2
År gammel.
Vi har altid kørt 5/9 ordning ,det har jeg ikke lyst til mere, jeg ville gerne være hos min far mere, så vi har 7/7 ordning.
Jeg er bange for at sige det til min mor, vis nu hun ville blive sur.
Min mor ville gerne havde os mere fordi hun siger at vi bor hjemme hos hende, men jeg syntes vi bor begge steder, min søster syntes også vi skulle havde en 7/7 ordning, vi har sagde det til hende men uden held.
Hvad syntes i om situation? Og have jeg kan gøre.tak på forhånd!
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak fordi du skriver til BørneTelefonen og deler dine tanker. Du skriver, at du og din søster har lyst til at være mere hos din far – altså at I får en 7/7 ordning. Du skriver også, at I har forsøgt at tale med jeres mor om det – men uden held.
Jeg forstår godt, at det kan være svært at tale med jeres mor om det, fordi I er bange for, at hun kan blive sur. Det er faktisk ret naturligt, at børn kommer til at tænke meget på, hvordan deres forældre har det. Men det er vigtigt, I ved, at det altid er forældrenes ansvar, at deres børn har det godt og er trygge.
Jeg tænker på, om I mon har talt med jeres far om jeres ønske? Det spørger jeg om, fordi han måske kan støtte jer. I kan fx snakke med jeres far om, om han kunne have mod på at tage en snak med jeres mor om en 7/7 ordning.
Hvis I kunne have lyst til at snakke med ham, så kunne I fx starte med at sige: “Far, vi tænker faktisk meget over, at vi gerne vil bo mere hos dig. Vi kan godt lide at være her, og vi kunne ønske os, at du kunne støtte os i at finde en god løsning med mor.”
Der er mange børn, der har det ligesom jer, når deres forældre bliver skilt. Som sagt siger en del børn, at de tænker rigtig meget over, hvordan deres forældre har det. Andre fortæller mig også, at de ikke har det så godt med at tale med andre om deres tanker, fordi de føler, at tankerne kan være lidt forkerte eller forbudte.
Men tit kan det være en stor lettelse at få sagt det højt og talt om.
Du og din søster kan også få hjælp fra noget, som hedder Familieretshuset. Det er et sted, som hjælper familier og børn med at få det godt efter en skilsmisse. Fordi du er 11 år, så kan du bruge din initiativret.
Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, så de kan få hjælp til at lave en god ordning for dig og din søster. I har nemlig ret til at blive hørt, og Familieretshuset vil også spørge jer, hvordan I har det, og hvordan I allerhelst vil have, det skal være.
Du kan finde nummeret til Børnenes Skilsmissetelefon, som er der, du skal ringe til for at få hjælp her: migimidten – på hjemmesiden kan du også høre om andre børn, som også synes, det nogle gange kan være ret svært at være i en skilt familie.
Du og din søster kan også få en bisidder fra os. En bisidder er en voksen, der kan lytte til jer og hjælpe med at sætte ord på jeres tanker og ønsker. Bisidderen kan hjælpe med at tage kontakt til Familieretshuset og tage med jer til møder som jeres voksne hjælper.
I kan altid ringe til os på 116 111. Så kan vi sammen finde ud af, hvordan du og din søster kan få det bedre. I kan også høre lidt mere om vores bisiddere, når I ringer.
Det håber jeg, I har lyst til. Det er så sejt, du skriver det her brev til os.
Jeg håber, I får talt med jeres far eller ringet til os eller Børnenes Skilsmissetelefon.
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen