Brev
Mandlig lærer
Hejj
Okay, så lang historie kort, sagen er den at jeg har en mandlig lærer i slut 30erne. Og føler nogen gange at han flirter lidt med mig, og kommer med underlige kommentarer.
Vi var engang med ham ude og spille badminton, hvor han slog mig i røven med hans ketcher.
Jeg fik et chok. Men samtidig kunne jeg ogs lidt lide det(?) det lyder helt forkert af mig og sige, men han er ret dilf.
Mine klassekammerater er ogs begyndt at kommentere på hans flirteri, til mig.
Ved ikke hvad jeg skal gøre! Hjælp!!!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære pige på 15
Tak for dit brev, hvori du skriver om din mandlige lærer i slut 30érne, som du og dine klassekammerater synes, flirter med dig. Jeg vil gøre mit allerbedste for at skrive nogle ting til dig, du forhåbentlig får lyst til at overveje.
Først vil jeg gerne sige til dig, at du absolut INTET har gjort forkert. Det er ham, der er den voksne. Og de ting, der sker mellem jer, er hans ansvar. Det er ikke i orden, at han nogle gange taler flirtende til dig. Og det er bestemt heller ikke i orden at han slog dig i røven med sin ketcher.
Du skriver i dit brev, at du også godt lidt kunne lide det, da han er dilf. Vi har talt med andre børn og unge herinde, der på en måde har været lidt tiltrukket af en lærer. De følelser oplever mange på et tidspunkt gennem deres barndom eller ungdom.
Netop derfor er det en meget vigtig del af lærer jobbet, at læreren lægger et professionelt blik på eleven, det vil sige tager ansvar og holder fokus på, hvad der er bedst for den unge: Herunder at undgå at trigge uro og forvirring hos dig og resten af klassen, som du så præcist fortæller om og sætter ord på i dette brev.
Din lærer må hverken flirte med dig eller slå dig i røven. Du skal kunne føle dig tryg og trives når du er i skole.
Det, du beskriver, er faktisk uprofessionelt og ulovligt. Jeg synes derfor, det er vigtigt, at din lærer får at vide, at flirteriet og slag i røven med ketcher skal stoppe lige nu.
Måske er der nogen omkring dig – forældre eller måske en anden lærer, du snakker godt med? Og som måske kan hjælpe dig med at få det sagt til ham?
Du kan også overveje at skrive det i et brev til ham? Brevet kunne du så ligge en sted, hvor du ved, at han vil finde det.
I sidste ende er det skoleledelsens ansvar at alle elever på skolen trives. De har derfor pligt til at stoppe det. Du kan derfor også overveje at gå til skolens ledelse og fortælle om, hvad der sker. Måske ville det være rart for dig at have nogen med dig til skolens ledelse? Det kunne fx være dine forældre? Eller måske nogle af dine klassekammerater, der jo også har set, hvad der foregår?
Jeg håber, du kan bruge nogle af de ting, jeg har skrevet til dig. Og jeg håber, du har fået lyst til at stoppe læreren med det, han er i gang med.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen