Brev
Ny skole efter sommerferie
Jeg går ud af 9. Klasse i næste måned og efter ferien skal jeg gå i 10 klasse på en ny skole.
Jeg er mega meget nervøs da jeg ik har nogen venner der skal gå der eller bare venner generelt.
Har meget social angst og har problemer med at snakke med folk og få nye venner, ik nok med det så er jeg heller ikke særlig god i skolen og kan knap nok bestå.
Ved ik helt hvad meningen er med det her men jeg er så nervøs jeg bare vil græde mig selv ihjel
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige i 9. klasse
Hvor er det godt du skriver ind til Børnetelefonen. Nogle gange kan man føle sig helt alene med sine tanker og så er det vigtigt at dele dem med nogen som du gør nu.
Det er helt naturligt at blive nervøs ved et skoleskifte. Du siger farvel til det, du kender gennem hele din skoletid og siger goddag til en masse nyt og ukendt. Det må gerne give lidt nervøse sommerfugle i maven, men det skal helst ikke være, så du vil græde dig ihjel.
Du skriver at du har social angst og generelt ikke nogen venner, så jeg får en fornemmelse af, at du synes det er svært at have kontakt med andre på din andre. Kan det være en ide at snakke med din lærer eller måske dine forældre eller andre voksne om dine tanker. Hvem kunne mon det være?
Måske den person kan hjælpe dig med at finde ud af, om der er nogen du kender på den nye skole? I kan for eksempel sammen tage kontakt til din nye skole og spørge om der er nogen fra dit lokalområde, som skal gå på skolen. Hvis der er det, kan du måske få kontakt til nogen her i sommerferien. I kan sms’e lidt med hinanden og lærer hinanden at kende før i starter i skole. Måske sidder der andre elever, som har det lige som dig.
Der er flere byer som har lokale facebookgrupper. Det kan også være en mulighed at lave et opslag der. Du kan fx skrive “Hej med jer. Er der nogen her som skal gå i 10. klasse på X skolen? Jeg er ny elev og vil gerne lærer nogen at kende før skolestart. Så hvis du har lyst til at skrive lidt sammen online i sommerferien, så skriv en privat besked til mig” Du kan måske også få en til at skrive på dine vegne, hvis du ikke lige selv har mod på det. Du kan  eventuelt se i de grupper, om andre har lavet lignende opslag og svare på dem.
Du er i hvert fald super god til at tage kontakt på skrift, for det har du gjort her til Børnetelefonen og den styrke kan du bruge i forhold til skoleskifte.
Tænk hvis du får kontakt til en som gør det nemmere at starte og tænk hvis det kunne udvikle sig til et venskab mellem jer. Måske vil det kunne få nervøsiteten til at falde lidt til ro hos dig.
Jeg sender dig al mulig held og lykke med dit skoleskifte og ønsker dig alt det bedste. Skriv endelig igen, hvis du har brug for det.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen.