Brev
privatskole
hej bt
jeg har det ikke så godt i min klasse de råber og skriger i timerne. Alle lærene de siger vil er den værste klasse du har haft. Det ikke kun fordi det.
der er det også flere grund til hvorfor jeg vil skift skole jeg føler mig utilpas, jeg har ikke mange venner i klasen/ kun 3. Men de er ikke rigtigt min venner, i frikvarkter” jeg har nogen til være sammen med, men jeg er ikke tilpas end. mange fra min klasse har skift skole kun dem det ikke råber.
Problemet er jeg vil skiftskole/ mener privatskole. Jeg har prøvet og snakke med min mor og far om det de sagde de kan ikke gør noget fordi vi har ikke penge nok til privatskole det koster meget for et md
plzz hjælp mig jeg vil sydet gerne til p-skole.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har har skrevet herind til BørneTelefonen. Jeg vil meget gerne forsøge at komme med nogle ideer til, hvad du kan gøre.
Du fortæller i brevet, at du ikke har det så godt i din klasse. Alle børn skal have det godt og trives i skolen. Du kan måske tage en snak med din klasselærer om, hvordan du trives og har det i klassen. Din klasselærer har nemlig ansvaret for, at alle børn i klassen har det godt. Måske er der andre i klassen der har det lige som dig – uden at du ved det. Det hører vi tit om herinde på BørneTelefonen.
Du vil rigtig gerne skifte skole og du har prøvet at snakke med dine forældre omkring det. Det er rigtig modigt at åbne op og fortælle om det, der er svært. Måske har dine forældre ikke helt forstået, hvorfor dette er så vigtigt for dig. Nogle gange har forældre brug for, at man siger ting flere gange, før de forstår, at man mener det. Mon du har mod på at forklare dem det igen?
Hvis det kan være svært at starte samtalen op, kan du måske skrive et brev til dem, ligesom du har gjort her til BørneTelefonen. I brevet kan du beskrive, hvor vigtigt det er for dig at flytte skole og hvad det vil betyde for dig. Du kan også vise dem det her brev og svaret fra mig. Når de har læst det, kan I sammen snakke om det, du har skrevet. Det kan måske hjælpe dem til at se det hele fra din side.
Jeg kan forstå på dig, at du rigtig gerne vil flytte på en privatskole. Det er en stor styrke at give udtryk for sine ønsker, men du fortæller også, at dine forældre ikke har penge til det. Kunne det måske være en mulighed at flytte på en anden folkeskole eller er der mon en særlig grund til, at det skal være en privatskole? Jeg spørger fordi, at det ikke koster penge at flytte på en anden folkeskole. Mon du tænker, at det kunne være en mulighed for dig?
Hvis du og dine forældre beslutter jer for, at du skal skifte til en anden folkeskole, så kan du læse om ‘her’, hvad der sker, når man skifter skole. Jeg tænker, at det kan være rart at få et overblik over, hvad der trin for trin vil ske.
Hvis du har brug for at tale med andre voksne om et skoleskift eller andet, er du mere end velkommen til at ringe til en af vores rådgivere på BørneTelefonen på 116111. Jeg håber, at du kan bruge mit svar og at det vil hjælper dig på vej.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen