Brev
Skoleflyt
Et navn er fjernet af BørneTelefonen for at give mere anonymitet.
Hej hvem end der nu modtager det her brev. Mit navn er I og jeg er 13 år. Eftersom jeg i lang tid har gået og døjet med dårligt selvværd og drama i min klasse, er det gået op for mig at jeg ufatteligt gerne vil flytte skole. Som det ser ud lige nu, tænker jeg ikke rigtig det ville være noget problem, eftersom jeg allerede har en skole i sigte. På den skole har jeg allerede et par venner og kender de fleste. Men jeg er bange for min mor vil sige nej. Fordi hvad nu hvis hun gør? Skal jeg så bare gå og have ondt i maven hver evig eneste dag jeg skal i skole? Fordi det har jeg ikke lyst til. Ideen om en frisk start og nogle nye bekendtskaber er bare så fristende, og jeg er sikker på at jeg ville få det meget bedre med mig selv generelt! Men igen, jeg er bange for hvad min mor ville sige til det.
Mvh – I
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Hvor er jeg glad for at du har skrevet herind. I dit brev lyder det som om, at du er rigtig god til at lytte til dig selv. Du har også allerede nogle ideer til hvordan du selv kan få det bedre, og det viser mig at du er meget stærk.
Du skriver at du i en lang periode har døjet med lavt selvværd og at der har været meget drama i klassen. Det lyder virkelig ikke særlig rart. Jeg tænker, at du måske ikke føler dig så tryg i din klasse og det kan faktisk godt gøre, at du får lavt selvværd – giver det mening?
Man kan nemlig komme til at tænke virkelig meget over, hvad man siger og gør. Man kan være bange for at lave fejl og det kan være svært at slappe af i kroppen. Hvis det er sådan du har det i klassen, så kan jeg virkelig godt forstå at du gerne vil skifte skole.
Du skriver at du er bange for at din mor siger nej til at du skifter skole. På dit brev lyder det som om, at det er noget du har tænkt meget over. Du skriver også at hvis hun siger nej, så skal du fortsat gå rundt med ondt i maven hver dag. Det lyder ikke rart at have ondt i maven hver dag og det skal du selvfølgelig have hjælp til at få stoppet.
Jeg tror, at det er en rigtig god ide, hvis du taler med hende om, at du gerne vil skifte skole. Kunne du have lyst til det? De følelser du går med er tunge at gå med alene.
Måske har du mod på at fortælle hende, hvad det er at du går og føler. Du kan for eksempel sige: “Jeg oplever at der er meget drama i klassen og at jeg har lavt selvværd. Jeg har ondt i maven hver dag når jeg er i skole” – hvad tænker du om det? Du kan også læse dit brev og mit svar op for hende – det kan nogen gange være lidt lettere.
Hvis du har lyst kan du også skrive et helt nyt brev til din mor. Her på børnetelefonen har vi en guide til at skrive lige netop et brev om skoleskift. Der er nemlig en del andre børn der skriver herind omkring det. Jeg giver dig lige et link her: Skriv et brev – tanker om skoleskift
Jeg kommer også til at tænke på om du mon har mod på at tale med en lærer om det? Det kan nemlig være vigtigt at dine lærere ved det, så de kan gøre noget ved det. Faktisk skal din lærer sørge for, at alle har det godt i klassen.
Jeg håber at du har mod på at tale med nogen om det. Lige meget hvad så skal du ikke have det dårligt i skolen. Derfor er jeg også rigtig glad for at du har skrevet til os. Igen viser det mig at du har styrken og lysten til at gøre noget ved problemet.
Du er også altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen: 116111. Så kan du prøve at øve dig i at tale med nogen om, at du har lavt selvværd og gerne vil skifte skole.
Jeg håber at du synes det var rart at læse mit svar til dig og at du kan bruge mine råd. Jeg sender dig de bedste tanker
Kram fra BørneTelefonen
læs mere om skoleskift
Tænker du på at skifte skole eller skal du snart skifte skole? Der kan være mange grunde til, hvorfor du vil skifte skole. Nogen børn skifter f.eks. skole, hvis de bliver mobbet eller ikke føler, at de passer ind i klassen. For andre handler det mere om undervisningen, og de har enten brug for mere hjælp eller flere udfordringer.
Det er en stor beslutning at skifte skole, og det er vigtigt, at du får talt med nogen om det. Måske er du usikker på, om et skoleskift er noget for dig? Måske har du brug for hjælp til at tage beslutningen? Det kan også være, du ikke helt ved, hvordan et skoleskift fungerer.
Hvis du snart skal skifte skole, kan det være du tænker over, hvordan du får sagt ordentligt farvel til dine gamle klassekammerater. Eller hvordan du får venner i den nye klasse.
Få svar på spørgsmålene om skoleskift og få en masse råd om, hvordan du får det sagt til dine forældre eller lærere. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner i en ny klasse eller læse breve fra andre børn, der går med samme overvejelser.