Brev
Modtaget nøgenbilleder?
Hej bb
Jeg er en pige på tretten år
Jeg har mange problemer på Snapchat…..
Der er mange drenge der synes det er sjovt at sende mig dp/nøgenbilleder fordi de godt ved det overskrider mine grænser helt vildt
Så mit spørgsmål er om der er en måde jeg kan få det stoppet på
fordi jeg føler mig som et rigtigt dårligt menneske hver gang jeg skal sove
fordi jeg føler det er min skyld hvis de nogensinde for delt et nøgenbillede
Det skal lige siges at jeg ALDRIG har eller kommer til at tage et schreenshot af et nøgenbillede
Men hvad skal jeg gøre
det er virkelig et problem jeg har gået med længe da der er mange der ved det efterhånden
Der er så mange der ved det at mit ry/rygtet har spredt sig til flere forskellige byer end den jeg selv bor i hvilket jeg er rigtig træt af
Håber i kan hjælpe
Hilsen en fustreret pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Du fortæller i dit brev, at du får tilsendt billeder som overskrider dine grænser helt vildt. Det ville jeg betegne som seksuel krænkelse, fordi det har et seksuelt indhold, og fordi du fortæller, at de drenge, som sender nøgenfotos, udmærket er klar over, at det generer dig meget. Det kan du faktisk anmelde.
Det er slet ikke ok, at du skal føle dig som et dårligt menneske, fordi nogle andre vælger at gøre noget grænseoverskridende. Det er rigtig fint, at du ikke vil dele billederne – det er jo også ulovligt at dele den slags. Men det ikke dit ansvar eller din skyld, at du har fået tilsendt billederne.
En hurtig idé til at få lidt ro på kan være, at du giver snapchat en pause i en periode. Du kan også aftale med dig selv, at du aldrig kigger på snapchat efter kl. 20 fx, for det måske et tidspunkt på dagen hvor du har svært ved at filtrere det du ser? Du kan også blokere dem. For at blokere eller slette en kontakt: Klik på det brugernavn du ønsker at blokere eller slette under dine 'Mine Venner' siden. Vælg 'Bloker' for at forhindre Snaps, Chats eller at de kan se dine Historier.
Men - jeg mener som sagt, at du er udsat for krænkelse, og at din skole bør kende til hvad der foregår, og hjælpe med at få det stoppet. Det kan og skal du ikke klare alene.
Din klasselærer eller skolelederen vil være oplagt at tale med, men hvis der er en anden lærer du er mere tryg ved at snakke med, så gå til hende/ham - du kunne også skrive det over intra til en lærer. Hvem kunne det være, tænker du? Du kan også tage dine forældre med til sådan en snak, eller en veninde, hvis det gør det nemmere for dig.
Du skriver ikke om dine forældre ved, at du får tilsendt billeder som generer dig? Hvis du ikke har fortalt det, så synes jeg, at du snart skal overveje at snakke med dem. For de kan støtte dig at få løst problemet. Hvis det er svært at tage hul på emnet, så kunne du vise dem dit brev her eller skrive det i en sms? Dit brev forklarer rigtig fint hvad der sker og hvordan det påvirker dig.
Du er også velkommen til at tage fat i os igen, hvis du savner flere idéer til at løse problemet.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen