Brev
mit liv er noget rod
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen. Rådgiver har læst hele brevet
hej jeg 15 år.
alle tror jeg har det super fedt og jeg aldrig er trist. men det nok bare en fasade. For jeg føler virklig at jeg har det dårligt phsykisk, altid når jeg kommer hjem sidder jeg for mig selv og spiller computer.
jeg tror snart det er 4 måneder siden jeg har været sammen med noget efter skole. Det eneste jeg rigtig finder ro i er mit arbejde efter skole, hvor jeg passer dyr det giver mig en utrolig ro i sindet og det føler jeg at jeg gør en forskel og høre hjemme.
Men når jeg udtrykker for mine forældre jeg vildt gerne ville være landmand. Siger de til mig jeg skulle blive alt andet end landmand, og hvis jeg ville være landmand så ville de ikke støtte mig i mit valg.
Jeg har nogle virklig gode venner, eller… altid når vi snakker om nogen der er tykke eller grimme eller nogen der aldrig er med til noget som helts. er det mig som bliver brugt som eksempel “ej det ligsom X, der aldrig kommer med til nogen fester.” eller “i det mindste er jeg ikke tyk ligsom dig” alt er et kæmpe rod lige nu for mig.
jeg er også blevet skrevet op på den her efterskole, som jeg virklig ikke ville på længere men mine forældre siger jeg skal og jeg ville meget heller noget andet med mit liv.
håber nogle ville lytte på mig, det så men det eneste jeg ville have ud af det her.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år.
Hvor er det stort at du vælger at tale højt om hvordan du har det. Det viser at du er modig, og har en tro på at der er lys for enden af tunnelen.
Du skriver at alle går og tror at du har det okay, men at det nok bare er en facade. Jeg har talt med mange unge, som beskriver, at de tit sætter en facade på når de ikke har det godt.
Du skriver også at du føler at du ikke har det godt psykisk. Der er mange ting at forholde sig til når man er i din alder. I de unge teenager år er der både nye beslutninger man skal tage stilling til, men også nye følelser der opstår som man ikke har haft følt før.
Det kan være svært at sætte ord på, hvordan man har det, men det kan du faktisk! Jeg forstår, at du har brug for at komme ud med hvordan du har det. Jeg ser dig og jeg hepper på dig!
Jeg synes, at du skal høre på meget tarveligt
Du skriver, at du når du kommer hjem sidder du for dig selv på computeren. Du skriver også, at du tror det er 4 måneder siden, at du har været sammen med nogen efter skole.
Du skriver, at du har nogen gode venner, men at de altid nævner dig i negative sammenhænge. Det er fedt at høre, at du har nogen gode venner. en det er ikke så fedt at høre, at de kan komme med så negative kommentarer til dig.
Du nævner selv tidligere i brevet, at du har en facade på. Måske betyder det også, at du kommer til at grine med og ikke altid for sagt fra? Det ved jeg selvfølgelig ikke, men jeg vil bare fortælle dig, at jeg ved fra andre, at det kan føles lettere at grine med.
Mange får ikke sagt fra, når andre gør dem kede af det. Det kan der være mange årsager til. Det kan føles svært og skræmmende, eller måske tænker man, at det bare vil gøre det værer.
Hvis man har det sådan, er det ret normalt at man begynder at trække sig lidt fra de andre og bruge mere tid på sig selv. Måske er det også det, der er sket for dig?
Jeg kan i hvert fald godt forstå, hvis det er mere trygt for dig at trække dig lidt fra et fællesskab, der ikke føles rart.
Husk at det er helt okay, ikke at være okay!
Du er måske et sted i livet, hvor tingene ikke er som du ønsker. Alle mennesker kan komme til at opleve, at de ikke er okay, og det burde ikke være et tabu at tale højt om det – for det er en ganske normal følelse. Det er helt okay ikke at være på toppen!
Og det er faktisk også helt okay at sige fra overfor andres nedladende kommentarer eller trække sig, når det føles ubehageligt. Det er også en måde at passe på sig selv.
Måske du kan fortælle dine venner, hvordan du har det med deres kommentarer? Ofte er det nemmere at sige til en, man er særligt glad for først. Mon du har mod på det?
Men det er også vigtigt, at du får hjælp til at stoppe det, der sker omkring dig. Det er slet ikke i orden, at du skal høre så mange tarvelige kommentarer.
Du vil gerne være landmand
Du skriver at det eneste du finder ro, er på dit arbejde efter skole hvor du passer dyr. Hvor er det fedt at hører, at du faktisk har sted hvor du kan finde ro. Det varmer virkelig mit hjerte og det håber det kan være med til at udvikle din tro på dig selv.
Du skriver også, at når du udtrykker for din forældre at du ville være landmand, støtter de dig ikke i det. Det kan jeg godt forstå kan være svært.
Det er aldrig fedt ikke at blive støttet i det man gerne ville være.
Det ærgrer mig at dine forældre ikke støtter dig. Jeg kan kun forestille mig, hvor meget det kan gøre dig i tvivl om, hvad du skal med din liv. På en måde glemmer de jo, at det vigtigste i sidste ende er, at du er glad!
Du må gerne selv bestemme, hvad der er den rigtige vej for dig.
Det er måske svært, når man er 15 år og stadig bor med sine forældre. Men husk på, at selvom dine forældre måske kan bestemme nogle ting, så kan de aldrig bestemme, hvilke drømme og tanker du har. Dem ejer du helt selv.
Kan du tale med dem om det?
Det lyder som om, at du allerede er rigtig god til at fortælle dem, hvordan du har det. Men det virker ikke helt til at de forstår dig. Jeg får faktisk lidt en fornemmelse af, at de ikke rigtig lytter til dig. Har jeg mon ret i det?
Jeg vil bare fortælle dig, at det er helt forståeligt, at du går og har det lidt svært, når dine forældre ikke bakker dig op. Sådan tror jeg faktisk, at rigtig mange ville have det. For det er slet ikke i orden!
Tror du, at det ville hjælpe dig, hvis du tog en mere alvorlig snak med dem? Måske kunne du fortælle dem, hvordan du virkelig har det?
Det kunne måske hjælpe at tale højt med dem om det.
Du kunne også tale med en lærer om det?
Det kan nogle gange godt hjælpe at fortælle andre omkring sig hvordan man har det. Måske kunne din lærer tale med dine forældre, hvis du ikke selv føler at du kan?
Måske de slet ikke ved at det påvirker dig? Det kunne måske hjælpe, at du satte ord på dine følelser over for dem. Det kan godt være utroligt grænseoverskridende, men måske kunne det også være en løsning?
Vi har lavet en guide som du kan bruge, hvis du synes det er svært at sige højt. Den finder du her.
Fremtiden og efterskole
Du skriver at du er skrevet op på en efterskole du virkelig ikke ville være på længere. Jeg kan godt forstå at oveni alt det andet kan tingene godt være superrodet, som du også selv nævner.
Du skriver også at din forældre siger, at du skal og at du gerne ville noget andet i dit liv. Det lyder hårdt, at dine forældre siger at du skal, også selvom du har fortalt dem at du ikke har lyst.
Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvad det mon handler om?
Nogle gange vil forældre gerne have deres børn på efterskole fordi de tror, at det vil være rigtig rart for dem. Fx at starte forfra og møde andre venner, eller måske dyrke en interesse. Ved du mon, hvorfor dine forældre er så sikre på, at du skal afsted?
Jeg kan godt forstå, at du gerne ville lave noget der gør dig glad.
Når jeg læser om dine venners kommentarer, kan jeg få lyst til at fortælle dig, at der er mange fællesskaber, hvor man behandler hinanden bedre! Du lyder bare som en rigtig sød og inspirerende fyr, der kender sig selv rigtig godt.
Derfor håber jeg også for dig, at du vil finde nogle fællesskaber, hvor du kan være mere tryg.
Det kunne måske være på en efterskole. Det vil tiden vise! Men måske du kan finde noget håb i, at det måske faktisk kan være en god forandring, hvor du kan finde mennesker, der gør dig gladere?
Jeg har talt med mange unge som har fortalt, at de faktisk har været rigtig glad for at gå på efterskole. På efterskole får du måske mulighed for at møde nye mennesker og skabe nogen gode relationer.
Husk at efterskole ikke ville kunne komme til at sætte en stopper for dine fremtidsmuligheder. Jeg tror på at du nok skal finde mange ting ude i verden der gør dig glad!
Jeg håber ikke du mister troen på dig selv! Du har allerede vist i dit brev, at du har skønne ønsker og en viljestyrke jeg håber ville gavne dig gennem livet.
Husk på dine pauser med dyrene. De pauser er vigtige! For det er her, hvor det virker som om, at du er mest tilfreds og helt dig selv. Hvor er du bare heldig, at du kender dig selv så godt allerede. Det er bestemt ikke alle 15-årige, der gør det.
Jeg håber at du kunne bruge mine tanker til at forstå det hele lidt bedre. Hvis du får brug for at tale mere om det er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Der sidder altid rådgivere klar til at lytte og komme med gode råd. Du må også altid skrive et brev igen, hvis du får brug for det.
Jeg ønsker dig det bedste på din rejse! Husk at du kan mere end du tror!
Bedste hilsner BørneTelefonen