Brev
Juletiden er sgu lidt svær
Hej BB.
Jeg mistede min far for et par år siden, til et pludselig hjertestop. Jeg var meget lille da han døde og kan ikke specielt huske ham så meget.
Det påvirket mig ikke så meget da jeg var lille (jo, selvfølgelig var jeg da ked af det og græd) men at vokse op uden far og se andre børn have et tæt forhold med deres far gør mig lidt trist.
Nogle gange under svære tider kan jeg godt havde nogle episoder hvor jeg er ekstremt ked af det og totalt deprimeret og det er især i juletiden. Jeg har også set min mor være helt ødelagt og deprimeret, men hun har gjort sit bedste for at passe på mig selvom det var svært.
Der skete så det for et par måneder siden mødte hun en gammel kollega, som hun er begyndt at snakke rigtigt meget med. De er nu kærester og han kommer hjem til os af og til. Jeg synes han er super sød og min mor virker også virkelig glad for ham. Jeg synes det er lidt svært at se hende med en mand som ikke er min far, men så længe hun er glad kan det være lige meget.
Nu kommer vi så til problemet og det er at hun er begyndt at gå rundt og snakke om vi skal holde jul sammen med ham.
Det er ikke fordi jeg ikke kan lide ham, men jeg synes det er lidt meget på så kort tid. Jeg ved ikke hvordan jeg skal sige til hende at faktisk ikke gider at holde jul med hendes kæreste uden at hun bliver sur på mig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, fordi jeg føler mig presset til at holde jul med en, som jeg knap nok kender.
Jeg er også begyndt på en af mine depressive episoder og føler mig meget sårbar.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
<3
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Hej du
Mange tak for dit brev. Jeg vil sige at jeg syntes det er enormt modigt og flot af dig, at du har valgt at skrive her ind til os. Det kan ikke have været nemt for dig, at skrive alle de her ting ned. Du fortæller og beskriver rigtigt fint om de følelser som du oplever at have i dit brev. Du lyder som en meget omsorgsfuld og sympatisk person.
Juletid
Du skriver, at du har mistet din far da du var yngre og at din mor nu har en kæreste som hun snakker om at hun snakker om at holde jul med.
Juletiden kan være en rigtigt dejlig og hyggelig tid. Julen handler for mange omkring glæde og hyggelige traditioner. Det kan nogle gange godt være med til at sætte nogle høje forventninger til julen om, at alle bare skal være super glade og have det godt.
På den måde giver det et meget lille rum for de svære følelser og de savn som også kan komme med juletid. Derfor kan det være rigtigt svært ,når man går rundt og måske ikke har det så godt mens andre er glade og glæder sig. Det kan jeg forestille mig, ikke er nemt for dig, at være i.
Jeg vil sige til dig, at du langt fra er den eneste som oplever at julen kan være en svær tid. Her på Børnetelefonen oplever vi at rigtig mange skriver ind ved juletid om at de syntes det er svært.
Mors nye kæreste
Du skriver, at du oplever at din mors nye kæreste er begyndt at komme meget hjemme hos jer. At du syntes han virker sød og at din mor virker rigtigt glad men at du syntes det er lidt svært at se hende sammen med en mand, som ikke er din far.
Jeg tænker at det er meget naturligt, at du reagere lidt på at se din mor have en kæreste. Uanset om han er flink eller ej, om han gør din mor glad eller ej, så er det helt naturligt at det måske på en måde føles lidt forkert eller usikkert, at hun er sammen med en mand som ikke er din far.
Jeg tænker måske at den følelser ikke nødvendigvis handler om din mor eller kæresten, men at de måske stammer fra det, at du savner din far. Tænker du måske at det kan være sådan det hænger sammen? At det ikke er deres forhold men i stedet er en påmindelse om, at de far ikke længere er der.
Jeg hører tit om unge der har det rigtigt svært ved at deres forældre finde andre kæreste eller partnere. Lige meget om det er fordi den anden forældre ikke er her længere eller fordi deres forældre er blevet skilt, så kan det nye forhold blive til en påmindelse om en sorg som fylder meget.
Jeg syntes faktisk det er helt okay, at du ikke føler du har lyst til at tilbringe julen med mors kæreste. Det er okay ikke at være klar til at dele den aften eller har lyst til at se dem sammen som kærester juleaften.
Jeg syntes det er vigtigt, at du har en god juleaften og at du ikke får en dårlig aften. De kan jo altid ses dagen efter eller dagen før.
Jeg tænker på om du har fortalt din mor hvordan du har det med juleaften? Hvis ikke, så tænker jeg måske det kunne hjælpe hvis du fortalte hende hvordan du har det.
Savn og svære følelser
Du skriver i dit brev, at du ikke kan huske din far særlig godt og at det ikke påvirkede dig så meget fordi du jo var meget lille. Men at du nu kan mærke at det at vokse op uden sin far og at se andre i deres forhold til deres fædre er begyndt at påvirke dig. At du nogle gange oplever at have episoder, hvor du er ekstrem ked af det og deprimeret. Især ved juletid.
Det, der kan være med sorg er at det kan vokse sammen med at du vokser. Din sorg kan ændre sig i takt med at du bliver ældre og oplever forskellige ting. Selvom det er noget tid siden du har mistet din far, så betyder det ikke mindre eller nødvendigvis bliver nemmere.
Jeg tænker faktisk, at der er mange som oplever at deres sorg kan bluse op i perioder i deres liv.
For eksempel ved højtider hvor savnet bliver større eller hvis man, som du skriver i dit brev ser andre unge med deres fædre. Nogle gange kan det også kommer selvom der sker noget stort og godt i ens liv kan man mærke sorgen over tabet af en, som betyder meget for en.
Du skriver også, at du har oplevet at din mor har været helt ødelagt og deprimeret, men hun har gjort sit bedste for at passe på dig. Det kan ikke have rart for dig at opleve din mor sådan. Derfor kommer jeg også til at tænke på om du måske har snakke med nogen om alt det her?
Når det handler om sorgen efter at have mistet en og de følelser og oplevelser efter tabet, kan det virkelig hjælpe hvis man snakker med en om det. Bare det at få sagt alle de her tanker og følelser højt, kan nogen gange hjælpe.
Jeg sender dig lige et link Her. Her kan du læse lidt om nogle tilbud til børn, unge og pårørende i sorg. Og her er også et link til Sorglinjen, hvis du skulle få brug for det.
Jeg håber at mit brev kan hjælpe dig med alle de her svære tanker og følelser. Jeg tænke på om du kunne have lyst til at snakke med en herfra BørneTelefonen om det her med Juleaften og måske om din sorg.
Det kunne måske give lidt ro i tankerne. Her kan du måske også få hjælpe til hvordan du snakker med din mor om Juleaften, hvis du har lyst.
Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen på 116111, vi er klar til at lytte. Det er helt anonymt og vi har altid åben.
Kram og kærlig hilsen Børnetelefonen