Brev
Jeg græder over alt
Hej:)
Jeg er pige på 16 og jeg har utroligt nemt til tåre. Dette problem kom efter jeg mistede min mor for ca. 1,5 år siden.
Men det går mig virkelig på, jeg græder fra alt til min far der siger jeg skal rydde op på mit værelse, til min kæreste ikke kan være sammen med mig. Det er ting der normalt ikke ville gå mig på. Igennem hele min mors sygdomsforløb har jeg nok været den stærke i min familie og kunne godt se positivt hele vejen igennem.
Jeg har aldrig været personen der blev sur eller havde en negativ holdning til ting. Nu bliver jeg virkelig let sur og begynder herefter at græde meget. Hvis min kæreste ikke kunne være sammen, ville jeg normalt bare tænke: “når okay, så laver jeg da bare nogle andre planer”. Men nu begynder jeg bare at græde istedet.
Det der gør mig mest frustreret ved dette er at folk f.eks. min far ikke tager mig seriøst i diskussioner, nemlig fordi jeg begynder at græde. Og jeg kan virkelig bare ikke holde det inde. Og så ender vores skænderi ofte bare med at konklusionen er at jeg tager ting for hårdt og jeg skal lade med at græde.
Og jeg føler også jeg giver min kæreste dårlig samvittighed over at være sammen med andre, når jeg i virkeligheden slet ikke har noget i mod det, med det har mine tårekanaler åbenbart.
Håber mit problem er skrevet forståeligt
Hilsen en frustreret pige
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Hvor er det godt, at du skriver til os. Jeg kan se, at du er frustreret over, at du har fået meget nemt til tårer efter, at du mistede din mor. Det er meget almindeligt, at nogle mennesker græder mere end andre. Derudover er der mange forskellige måder at reagere, når man mister nogen man elsker. Jeg vil rigtig gerne give dig et par råd med på vejen.
Du skriver, at du igennem din mors sygdomsforløb var den stærke i din familie og kunne se positivt hele vejen igennem. Mennesker reagerer meget forskelligt, når de er i gennem sygdomsforløb og den sorg der hører med. Derfor er det også meget almindeligt, at man kan holde modet oppe og være den stærke i en familie, når familien er i en form for fælles krise. Giver det mon mening for dig?
Når man har været den stærke gennem hele forløbet, så er det heller ikke så underligt, at når man “kommer ud på den anden side”, så kan sorgen overvælde en. Simpelthen fordi man ikke har sørget så meget undervejs. Så når det ikke længere er nødvendigt, at man er den stærke og positive, så har man pludselig tid til at være ked af det. På den måde kan man også blive ked af det for hele forløbet bagefter.
Så mens andre har sørget undervejs, så har man først tid og overskud til at sørge over det hele bagefter. Er det måske noget du kan genkende?
Det er en rigtig god idé at få talt med nogen om sygdomsforløb og det at miste en forældre. Derfor tænker jeg på om du mon kender Børn, Unge og Sorg? Måske har du allerede været i kontakt med dem. De har forskellige tilbud til børn og unge, der har mistet en forældre. De er meget søde og dygtige. Du kan ringe til dem på 70209903. Se også Børn, Unge & Sorg
Du skriver, at det der gør dig mest frustreret ved, at du nemt græder er, at din far ikke tager dig seriøst i diskussioner. Derudover ender skænderiet ofte med, at du tager ting for hårdt og at du skal lade være med at græde. Det lyder for mig ret urimeligt. Det er klart, at man skal stå til ansvar for nogle ting selvom man græder. Altså man skal ikke bruge “tårer” som en undskyldning for at slippe ud af ting eller til at få ret.
Men som sagt har nogle mennesker lettere til tårer end andre og i lyset af, at du stadig er i sorg over at have mistet din mor, så er det jo ikke det der sker for dig. Det er helt i orden og meget normalt stadig at være meget påvirket af, at man har mistet sin mor. Derfor er det også helt normalt, at man nemmere kommer til at græde.
Jeg tænker, at du skal få talt med din far om, hvordan det føles for dig. Du kan fortælle ham, at det er meget frustrerende, at han ikke tager dig seriøst i diskussioner bare fordi du græder. Du kan måske også sige, at du ikke græder fordi du tager tingene for hårdt og at du ikke bare kan lade være. Måske kan du fortælle ham, at du faktisk også er irriteret over, at du græder så nemt, men at du simpelthen ikke kan gøre for det. Giver det mon mening for dig?
Jeg kan godt forstå, hvis sådan en snak er svær at starte. Derfor er der mange unge, der synes det er nemmere at skrive et brev eller vise det brev, de har skrevet til os og vores svar. Det er også en god måde at få forklaret nogle af de svære ting på. Er det måske en mulighed for dig?
Det samme gælder din kæreste. Du skriver, at du føler, at du giver din kæreste dårlig samvittighed over at være sammen med andre. Men i virkeligheden har du jo slet ikke noget imod det. Det er rigtig flot, hvis du kan få snakket med ham om det. Måske forstår han ikke helt, hvad det er der sker, når du bliver ked af det.
Men hvis du kan få fortalt ham, hvordan du har det og at du i virkeligheden ikke har noget imod, at han er sammen med sine venner. Så kan han måske bedre forstå din reaktion og bliver ikke usikker, når du begynder at græde. Giver det måske mening for dig?
Du har været virkelig god til at beskrive din situation og dine tanker for os. Jeg tænker, at du skal bruge den styrke til at få snakket med endnu flere om din situation. Så kan du måske også bedre selv forholde dig til, at du har lettere til tårer.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd til noget. Ellers er du velkommen til at skrive til os igen eller ringe til os på 116111.
De bedste tanker og ønsker
BørneTelefonen