Brev
Uvidenhed i undervisning?
Hej 🙂
Jeg er en pige på 15 der har kæmpet med spisning i næsten 2 år nu. Jeg vil ikke kalde det for en spiseforstyrrelse da jeg ikke direkte er blevet diagnostiseret, men synes alligevel jeg vil bringe det op.
For 2 år siden (ca november 2019) havde jeg en projektopgave om spiseforstyrrelser (emnet var selvvalgt efter en række forslag). Den viden vi skulle bruge til opgaven skulle vi selfølgelig selv finde på internettet, via bøger osv.
Før opgaven havde jeg ikke den største viden omkring spiseforstyrrelser, så opgaven var for mig en god måde at få viden på indtil det blev til en stor trigger. Nogle måneder efter denne her skole opgave havde stået til, var jeg klar over (så godt som muligt) hvad en spiseforstyrrelse var. Hvordan det påvirkede kroppen, at det var en psykisk og ikke fysisk sygdom osv. og alligevel viste jeg slet ikke hvordan en spiseforstyrrelse påvirker en på samme måde som nu, og viste heller slet ikke noget omkring triggere og at noget så simpelt som en graf eller tegning, måske endda en sætning kunne trigger en.
Jeg har virkeligt været igennem lort med min spisning de sidste 2 år og det hele startede på grund af den skole opgave. Jeg kan bare slet ikke lade vær med at tænke på hvor mange andre (inkluderende min ven jeg skrev opgaven med der også har haft problemer med spisning siden) der skal gå igennem det samme fordi man ikke er blevet lært omkring det på den rigtige måde… Eller du ved, jeg kan ikke lade vær med at tænkte på om hvis vi var blevet introduceret til emnet på en anden måde eller var blevet lært af en der vidste hvad der var på spil når vi snakker om emnet, en der virkeligt viste noget om det.. havde det så ændret noget?
Havde jeg måske så haft et nogenlunde normalt forhold til mad nu så? Er der noget man kan gøre for at stoppe sådan noget?
Tak på forhånd og undskyld hvis det er svært at finde rundt i, viste ik helt hvor jeg ellers skulle skrive henne:)
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Det må føles så hårdt, når kontrol med mad og vægt gennem lang tid har brugt den energi, som kunne være brugt andre steder. Som du selv skriver, så har du virkeligt været gennem lort de sidste to år. Det er klart, at du nu har brug for, at skolens lærere og andre omkring jer forstår, at undervisningen kan have negative følger.
Som du selv er inde på, er det vigtigt, at læreren ved dette og sætter sig grundigt ind i emnet. Men det er meget svært helt at styre udenom om triggere i undervisningen, selv for den dygtigste lærer. Der er altid sandsynlighed for, at nogle elever bliver påvirket af triggere i undervisningen, som slet ikke er til at forudse for læreren – eller undgå.
Det skyldes, at nogle børn og unge meget let bliver ramt af trangen til at styre, hvad de spiser. Det kan der være mange grunde til – og det er forskelligt fra person til person. Forskellige personer bliver ramt af forskellige billeder og sætninger, der komme til at fungere som triggere for dem. Ens livsomstændigheder, erfaringer og historie kan også spille ind og forstørre risikoen for, at man blive ramt. Det ved man fra forskning. Der ligger som regel flere ting bag spiseforstyrrelser; der er sjældent én grund.
Det betyder, at det er svært at sige, at undervisningen i sig selv er årsag. Jeg ved godt, at jeg gentager mig selv her; men der er altid risiko for triggere – ligegyldigt hvordan undervisningen er tilrettelagt.
Uanset hvad: Din (jeres) oplevelse af undervisningen kan hjælpe lærerne på din skole til at være mere opmærksomme, så undervisningen bliver bedre. Eller i hvert fald så god som mulig.
Dine lærere har brug for at vide, hvordan undervisningen kan ramme jer elever. Det kan de jo kun vide, hvis du eller andre, der føler sig ramt, fortæller om jeres forløb.  Måske er der ting, lærerne kunne have gjort anderledes eller glemte at tale med jer om? Du formulerer dig godt og klart; Måske kunne du skrive et brev til dine lærere? Jeg tror, de gerne vil kende til dine erfaringer og tanker, så de kan forbedre undervisningen, hvor det er muligt.
Du og dine kammerater kan også gå sammen om at skrive et brev – ligesom du nu har skrevet ind til mig. Det kan føles lettere, når I er flere om at skrive mailen og sende den afsted.
Du ved det sikkert allerede, men du kan tale med en rådgiver på http://LMS , der virkeligt ved noget om at være ramt af spiseforstyrrelser. Her bliver du helt sikkert forstået – og rådgiverne vil tage dine erfaringer og historie alvorligt. Rådgiverne her er de bedste til at komme med råd og forslag til at komme godt igennem en periode, hvor tanker om mad, krop og vægt har vokset sig alt for store.
Du kan måske også tale med rådgiveren på LMS om, hvordan du får skrevet det bedst mulige brev til læreren og får afleveret dine pointer om undervisningen!
Jeg håber, at jeg har hjulpet dig lidt videre, og at du skriver til dine lærere – eller snakker med dem. De har uanset hvad brug for dine velformulerede og skarpe tilbagemeldinger på deres undervisning.
Kærlig hilsen BørneTelefonen