Brev
Hader migselv
Jeg er en 15 årig pige der hader sin ejen krop.
Jeg har 2 diagnoser en på angst og en på autisme.
Jeg begyndte at hade mig selv efter jeg kom på sociale medier og så hvordan folk ligsom havde “skabt” et billede over hvordan man skal se ud for at være flot.
Jeg er langt fra hvordan andre vil have at jeg skal se ud. Jeg vejer 49 kg men vil gerne veje 40 eller 35.
Hver gang jeg ser mit spejlbillede prøver jeg at være positiv men jeg er simpelthen så grim at det er svært.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige,
Hvor er det stærkt at du har rakt ud efter hjælp! Jeg kan høre, at det ikke er let at være dig lige nu. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle gode råd.
Du fortæller mig, at du hader din egen krop. Det lyder virkelig hårdt, og jeg forstår godt, at det gør dig ked af det.
Du fortæller, at det er startet efter at du er kommet på sociale medier. Her forklarer du så fint, at de sociale medier er med til at skabe et billede af hvordan man skal se ud for at være flot. Det har du helt ret i, og jeg synes det er mega skarpt af dig, at du har fået øje på det.
De sociale medier er nemlig virkelig grove til at fremhæve hvilke kroppe det er “de rigtige”. Det kan gøre at man får et helt forvrænget billede af hvordan man bør se ud. Måske ved du det ikke, men der findes jo også rigtig mange filtre idag, som kan få ens krop til at se meget tynd ud. Det gør det endnu sværere at finde ud af hvad der er rigtigt og forkert.
Det nemmeste ville jo være for mig at sige til dig, at du bare skal droppe sociale medier. Men så nemt er det jo ikke. Du har sikkert også venner som er på sociale medier, og dem vil du jo nok gerne kunne skrive med.
At slette de sociale medier ville heller ikke ændre på, at du nu har fået et billede af at din krop er forkert. Du fortæller at når du ser dig selv i spejlet, så synes du at du ser grim ud. Det lyder som om, at du kommer til at kritisere dig selv alt for meget. Og det lyder helt utrolig hårdt.
Jeg vil gerne fortælle dig, at du ser ud lige som du skal. Du er dig og derfor er du perfekt. Det kan være så svært at sige til sig selv, men det er faktisk sandheden. Din krop er helt fantastisk og den kan så mange ting. Prøv at tænk over ting som du elsker at lave – det er faktisk din krop der gør det muligt for dig.
Og som du ved så er kroppe så forskellige – sådan ser det ikke ud på sociale medier, men i virkeligheden, så er ingen ens. Næste gang du er et sted hvor der er mange mennesker, så prøv at tænk over det.
Nu vil jeg gerne komme med nogle forslag til hvad du kan gøre for at få det bedre med din krop. Jeg laver det som en slags liste, så det er mere overskueligt for dig. Det håber jeg er ok.
1. Øv dig i at rose dig selv og din krop
Det lyder simpelt, men sommetider kan man komme til at kritisere sig selv så meget, at man glemmer at se de gode ting. Det lyder som om, at de negative tanker overvælder dig så snart du ser dig selv i spejlet. Derfor tror jeg at det ville være godt hvis du øvede dig i at se det positive.
Derfor synes jeg du skulle prøve, at sige tre pæne ting til dig selv, når du ser dig selv i spejlet. Prøv at lav øvelsen hver morgen i uge, og mærk om det har jeg gjort en forskel.
Hvis du vil have flere lignende tips, kan du kigge her.
2. Tal med andre om hvordan du har det
Når man har det svært, så er det bedste man kan gøre at dele det med nogen. Måske kan du starte med at tale med dine venner eller veninder om hvordan du har det. Jeg kunne forestille mig, at du langt fra er den eneste der oplever at være usikker på sin krop.
Du er også i en alder, hvor der sker rigtig meget med kroppen. I puberteten ændrer kroppen sig meget – man får hår forskellige steder, ens bryster vokser osv. Det kan gøre at man bliver ret usikker og føler sig utilpas i sin egen krop.
Jeg tror det vil være rart for dig at dele det med venner – måske de har det på helt samme måde.
Jeg synes det ville være en god ide hvis du fik talt med dine forældre om det her. På den måde kan de bedre støtte dig, hvis du nogle dage har det rigtig svært. Hvis det er svært at tale med dem om det, kan du for eksempel læse dit brev og mit svar op for dem.
3. Kontakt din læge
Hvis du oplever at tankerne om din krop kommer til at fylde rigtig meget, så er det en god ide at tale med din læge. Det kan være hvis du f.eks. oplever, at du får mindre lyst til at spise eller har meget fokus på din vægt. Det kan være et tegn at du har brug for professionel hjælp.
Din læge kan sørge for at du får den hjælp du har brug for. Hvis du skal til lægen, er det måske rart at have en af dine forældre med.
Ellers kan du altid selv ringe til din læge. Deres nummer står på dit gule sygesikringsbevis. Når du ringer vil det være en sekretær der tager telefonen. Du kan sige, at du gerne vil have en tid til konsultation.
Du skal vide, at din læge gerne må fortælle dine forældre, hvad I har snakket om. Det må de fordi du er under 18. Hvis du har meget imod at dine forældre ved det, så kan du sige det til din læge. Men i sidste ende er det lægens valg.
Kære du, jeg håber sådan at du kan bruge mine råd. Jeg synes det er så stærkt af dig at du har skrevet det her brev. Det fortæller mig, at du gerne vil passe på dig selv, og at du er god til at bede om hjælp.
Du skal vide at du altid kan ringe til os på BørneTelefonen, hvis du har brug for en voksen at tale med. Det er gratis og anonymt, og vores nummer er 116111.
Jeg ønsker dig alt det bedste,
Kram fra BørneTelefonen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.