Brev
Hvorfor
Hej bb
Jeg er en pige på 12 år som har et dilemma tror jeg man kalder det men det er at der er en gruppe populære i min klasse. De ved altid hvad der er sket
fx hvis der har været et drama imellem nogen af de populære så ved de det altid og de gider ikke at sige hvad der overhovedet er sket, og det er så irreternde.
De holder os hemmeligheder og, det giver en spar. De snakker os nogen gange i skolen fx om en landen de nogen lunde kender. Også spørger man indtil hvem de snakker om også siger de fx ik noget, eller det er bare en fra spejder.
Sårn de har selfølig lov til at snakke lige om hvad de vil, men bare ik gøre det foran andre.
Og det er ikke fordi jeg er jaloux eller noget men det er bare så pisse ireternde.
Min lærer har is haft ok mange snakke om det her med at der er nogen der føler sig udenfor og det er jo så ireeternde. De ved bare altid er landet som de ikke gider og fortælle. Og jeg har en venninde som altid vil vide hvad der er sket. Hun er os populære.
Det var det
Ses
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Pige
Hvor er det godt du skriver til os, når der er noget der går dig på. Jeg skal hjælp dig så godt jeg kan.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er irriterende, at der bliver snakket om ting, du ikke kan tale med på. Jeg er helt enig med dig i at det ikke er smart at de andre snakker om ting lige foran jer andre, hvis det ikke er noget de vil dele. Så skal man prøve at finde et sted lidt for sig selv. Det er aldrig rart at føle sig uden for.
Det lyder på mig, som om det kan være sladder de går og deler med hinanden. Selv om det er helt naturligt at ville vide ting, så er sladder ikke særligt godt, da det ofte er fyldt med ting man har hørt som ikke nødvendigvis er sandt. Fx når det gælder drama mellem andre. Så nogle gange kan det være godt, ikke at vide, så man undgår at dømme andre ud fra noget der ikke passer. Mon du kan følge mig i det?
Jeg synes det er virkelig godt at du snakker med din lærer om din situation. Måske du kan foreslå ham/hende at det kan tages op i klassen, hvordan det kan føles og kan prøve at løse det fælles? Din lærer skal hjælpe når der er noget der går dig på og får dig til at føle dig udenfor.
Din lærer har nemlig pligt til at hjælpe børn der ikke trives i skolen. Det er faktisk en rettighed du har. Du kan lære mere om dine rettigheder her, hvis du har lyst: Quiz: Kender du dine rettigheder?
Det er selvfølgelig vigtigt, som du selv siger, at huske at man har lov til at snakke om lige hvad man vil. Også hvis det er noget der er privat/personligt, eller kun giver mening med dem man snakker med. Men man kna sagtens tale fortroligt sammen på en måde, så andre ikke føler de bliver holdt udenfor.
Udover din lære så tænker jeg du har nogle forskellige muligheder: Du kan prøve selv at snakke med dem det handler om og forklare dem hvordan deres opførsel får dig til at føle. Måske har de ikke tænkt over det eller har en forklaring.
Du kan overveje om du rent faktisk er interesseret i, hvad end det er de snakker om. Måske er det noget du kan prøve at ignorere, bare lad dem gå i deres verden, så kan du nyde din verden sammen med venner og familie. Så længe det ikke handler om dig eller dine venner/veninder så kan det jo være op til de andre hvad de vil bruge deres tid på.
Du kan også overveje om det her er noget du vil snakke med din forældre om. Nogle gange kan det værre meget rart at have nogen omkring sig, der ved hvad der sker og kan hjælp eller bare lytte.
Det kan også være en ide at snakke med din veninde, om hvordan du har det hvis hun altså ikke allerede ved det?
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig med dit dilemma, og husk på; du har ret til at have det godt i skolen og at du ikke behøver være en del af alt, men du skal ikke holdes udenfor.
Du er altid velkommen til at ringe til os på 116111, hvor der altid sidder nogen klar til at snakke. Du kan være anonym, ligesom du er her over for mig.
Hilsen
BørneTelefonen