Brev
slevmord
BørneTelefonen har anonymiseret brevet af hensyn til den unge.
Hej
jeg er en pige på 17 år som går på efterskole nær x jeg er ordblind og har dsv haft mange slevmord tanker før i tiden som bare blev være efter jeg fik min første kæreste som nedgjorde mig og holdte mig fast og true mig på livet.
i 3 år hvor jeg ingenting kunne gøre da jeg endelig kom ud af det fandt jeg så en ny kæreste som dsv blev næsten lige sådan som den gamle vær dag gøre jeg altid et eller andet forkert selvom jeg gør mit alle bedste men det ender sådan set altid ud med at han truer mig eller kommer han op på min efterskole og vi snakke med mig
nu kan jeg bare ikke mere jeg er nået så langt ud at jeg over vejer og tage mit ejet liv ved ikke hvad jeg skal gøre
hilsen pigen nær x
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Hvor er det godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det lyder som om, at du har det svært lige nu.
Selvmordstanker kan være nogle rigtig tunge tanker at gå rundt med. Alle de svære tanker kan føles som en ballon, der bare vokser og vokser. Til sidst kan man have følelsen af, at man “bare ikke kan mere”, som du selv skriver.
Når man har det sådan, kan man føle, at man bare gerne vil have til det at stoppe. Nogle kan føle, at selvmord er den eneste måde at komme ud af det på.  Måske det er sådan du har det lige nu?
Du skal vide, at du ikke er alene om at have selvmordstanker. Der er mange andre, som også har disse tanker. Der er dog også mange, som har fået det godt igen med den rigtige hjælp.
Det lyder til, at dine kærester ikke har været gode for dig. Det lyder som om, at de ikke har behandlet dig ordentligt. Du skal vide, at alle har ret til at blive behandlet med respekt og ligeværd.
Du skriver at du “hver dag altid gør et eller andet forkert selvom du gør dit aller bedste”. Det er ikke en rar følelse at have.
Du skriver også, at din kæreste truer dig. Det er slet ikke okay, og det skal stoppes.
Når vi bliver udsat for trusler, så kan vi godt blive meget kede af det. Vi kan også komme til at synes, at det hele er vores egen skyld, og at det ikke kan være anderledes. Men det er ikke din skyld, og det kan godt blive anderledes.
Der er mange forskellige former for vold. Trusler fra en kæreste er faktisk vold. Det er også vold at blive nedgjort og holdt fast.
Alle former for vold er ubehagelige på hver deres måde. Det er vigtigt, at man søger hjælp, hvis man bliver udsat for vold.
“Bryd tavsheden” er et sted, som ved en masse om trusler og vold. De ved også, hvordan det er at være i et forhold, hvor man bliver truet og ikke føler sig god nok.
Man kan ringe eller skrive helt anonymt til “Bryd tavsheden.” Man kan også få et samtaleforløb med en god og dygtig voksen. Kunne du have mod på at kontakte dem? Her er linket til deres hjemmeside: Bryd Tavsheden
Du skal vide, at der er mange muligheder for at få det godt igen. Jeg tænker også, at det kunne være godt for dig, hvis du får talt med nogle tæt på dig. Hvis du fortæller nogen om dine tanker, kan de prøve at hjælpe dig til at få det godt. Det kan være en lettelse at åbne for tankerne.
Har du måske en i din familie, en god ven eller en lærer på skolen, som du føler dig tryg ved? Hvis det er lettere for dig, kan du fx vise dem mit svar til dig.
Det kan være en god ide at fortælle om det på et tidspunkt, hvor du ved, at den anden person har tid. Det kunne være i et frikvarter, i bilen eller hvis man går tur.
Hvis du hellere vil tale med nogen, du ikke kender, så kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111.
Det kan være rart, at der er nogle der lytter til en, så man ikke går med sine tanker alene.
Jeg tænker også, at det kunne være en ide, hvis du kigger på denne side https://staging.bornetelefonen.dk/selvmordstanker/
Her kan du bl.a. se videoer om selvmordstanker, og hvordan man kan fortælle andre om noget svært. Du kan også få hjælp til, hvordan man kan lave en plan over, hvad der hjælper en til at få tankerne stoppet igen.
Dit brev er et tegn på at du rækker ud efter hjælp. Det viser at du gerne vil ændre din situation, og er en stor styrke du har.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Jeg ved, at der ofte er en vej ud af problemerne – også selv om det ikke altid føles sådan.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen