Brev
jeg er begyndt at selv skade og jeg ved ikke om jeg vil stoppe igen
hej børnetelefon, jeg er en 14 årig pige og jeg går i 8.klasse.
som du nok kan gætte dig til er dette bræv om selvskade…jeg ved ikke hvordan jeg skal starte det her bræv, så jeg startere bare fra der hvor jeg tror det hele startede.
sidste år i maj selvskadede jeg mig selv for den første gang, jeg kan ærligt ikke huske hvorfor jeg gjorde det. men efter det fik jeg det så *klamt* med mig selv, hvordan kunne jeg gøre sådan noget. så jeg stoppede…i noget tid, jeg prøvede virkelig at stoppe men for vær dag jeg ikke gjorde det fik jeg det værre og værre, der var mange gange hvor jeg måtte forlade klasssen fordi jeg fik et *græde anfald* hvor jeg bare ikke kunne stoppe med at græde. jeg kan ikke huske hvorfor jeg græd…to be honest var mit liv et fucking paradis den gang, i forhold til hvad det er nu. men så ved jeg ikke hvad er skete men jeg stoppede med at være ked af det…bare ud af det blå. så var der sommer månederne og efteråret der var alting godt jeg var ikke ked af det og jeg havende ikke en træng til at gøre skade på mig selv.
men i september gik det hele galt. mig og min mor begyndte at skændes meget og på grund af det begyndte jeg ikke at sove fordi jeg brugte min telefon for at distrahere mig selv. jeg begyndte også at hænge ud med de forkerte mennesker der ikke har en god indflydelse på mig men jeg kan ikke lade værd. så jeg snakkede ikke med min mor eller mine venner, men stadigvæk følte jeg mig ikke ked af det, jeg græd aldrig jeg blev ikke trist når mig og min mor skændes, så i stedet for at blive ked af det blev jeg sur og kold mod hende. og det omvendte skete ovre i skolen! jeg hader at gå i skole men jeg blev mega energisk og glad, jeg kunne ikke side stille og jeg smilede altid (det er stadig væk sådan). men jeg følte mig aldrig rigtig glad, forstår du?
sådan var det men det blev lige som værre, jeg stoppede også med at spise ovre i skolen. ikke fordi at jeg er særlig overvægtig eller noget men jeg vil bare gerne have at der i det mindste er en ting ved mig der er perfekt, jeg spiser dog stadig der hjemme.
så nu kommer vi til der hvor jeg er nu. jeg begyndte at selvskade igen den 17. december. jeg sad inde på mit værelse og klokken var omkring 01:30 eller sådan noget og lige pludselig kom det hele bare ned over hovet på mig. det med min mor, mine venner, min falske glæde og min kold-hed. og jeg græd og jeg græd for første gang i flere måneder, og jeg blev overvældet. så jeg fant en red bull kapsel og klippede den over…og ja skar mig selv med den på min arm omkring albuen. det fik mit hovede *rent* og jeg stoppede med at græde, så jeg stoppede. men der gik ikke mange minutter før jeg begynte igen, jeg havede brug for ikke at tænge. den næste morgen ville jeg ikke kikke mig selv i spejlet jeg følte mig så klam og på en måde som en *attention seeker*. jeg havede en lang arme trøje på så men kunne ikke se det. men aligevelg fandt min søster det…det var lit helet da hun fandt det så jeg fortalte hende at jeg bare havede kløet mig, hun trode på det. men efter det stopede jeg med at gøre det på min arm, jeg gøt det nu på min hofte. der kan jeg gemme det for mig self og andres øjne.
det var der jeg også begynt at tænke på at slutte det, slutte livet. jeg har planlagt det jeg ved hvordan jeg vil gøre det. vis jeg vil gøre det. jeg har tænk over hvordan folk ville reagere vis jeg gjorde det. men jeg kommer ikke til at gøre det, ikke jo mindre at det bliver værre.
men jeg får en renhed i min hjerne når jeg gør det, når jeg tænker på hvordan jeg hopper ud fra en bygning eller når jeg skære i mig selv, jeg stopper med at græde. jeg ved ikke hvad jeg ellers kan gøre i stedet for at skade mig selv. jeg vil gerne stoppe men jeg tror ikke jeg kan.
hvad skal jeg gøre eller skal jeg overhovet gøre noget?
jeg ved at det er en god ide at tale med venner om det men jeg har ikke nogle jeg kan fortælle det til, og familie er ude af blikket.
er det farligt at selvskade på hoften? kan man rammen en vigtig blodårer?
og hvorfor finder jeg det *hjerne ransende* at tænke på min ejen død?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14.
Mange tak, fordi du skriver herind. Jeg har læst dit brev flere gange og vil gerne forsøge at give dig mine tanker og måske også nogle brugbare svar.
Jeg håber, du vil læse mit svar med åbent hjerte og huske på, at alt hvad jeg skriver, skriver jeg med et stærkt ønske om, at du kommer igennem det, du kæmper med – ikke udenom det – men igennem det.
Først og fremmest skal du vide, at du ikke er alene om at have det, som du har det
Vi får virkelig mange breve fra unge, som føler at de hver dag bærer en maske af glæde, men under masken kæmper de med alle de udfordringer, et ungdomsliv indebærer.
Måske kan du nogle gange føle, at du er den eneste i din klasse, der har det sådan?
For alle de andre ser jo glade og tilfredse ud? Mon de ikke også ind imellem dækker over deres bekymringer med den glade og ubekymrede maske?
Du spørger, hvorfor du føler det rensende at tænke på din egen død
Selvskade bruges oftest af personer, som kæmper med svære tanker og udfordringer. Det er ikke altid noget, de præcist ved, hvad er. Det kan være summen af rigtig mange forskellige ting.
Når man selvskader, påfører man sig selv en smerte, man kan kontrollere. De svære tanker og følelser kan føles helt umulige at gøre noget ved – helt umulige at tage kontrol over. Derfor kan selvskade føles som en lettelse.
Desværre hjælper det sjældent. Det dækker ofte over et problem, som vokser og vokser.
Lad mig give dig et eksempel:
Forestil dig at alle negative tanker, alle bekymringer i dit liv er små sten på størrelse med grus. Hver gang du møder en bekymring, samler du den op og lægger den i en rygsæk. I begyndelsen er det OK at bære, men efterhånden bliver rygsækken tungere.
Måske ved du godt, at du burde gøre noget ved alle stenene i rygsækken – burde tale med nogen eller finde nogen, som kunne hjælpe dig med at fjerne nogle af stenene, men i stedet for tager du en pille, som for en kort stund fjerner smerten. Den gør ikke noget lettere på den lange bane, men lige nu og her giver den ro i dine tanker.
Til sidst bliver rygsækken så fyldt, at du er næsten ikke kan bære den mere. Og her kan man måske begynde at få tanker om, at det da også var lettere, hvis man ikke var her mere.
Du slutter dit brev af med at fortælle om selvmordstankerne, som føles rene
Heldigvis skriver du, at du ikke kommer til at gøre det, og det er jeg virkelig glad for. Men tankerne kan sagtens dukke op, for ligesom selvskaden er det en måde at komme udenom alt det svære på.
Og her kommer så et meget stærkt ønske og råd til dig:
Du skal ikke stå alene med alt det, som er svært i dit liv
Det er ikke meningen, at vi mennesker skal klare alt det svære selv. Du skal finde nogen, som kan hjælpe og støtte dig, imens du kigger på de ting, der ligger i rygsækken.
For det er heller ikke meningen, at vi skal undgå alt det som er svært i livet. Hver gang vi undgår, lægger vi flere sten i rygsækken.
I stedet er det en god idé at øve sig på at komme igennem alt det svære
For dig kunne det være at bede nogen om at hjælpe dig. Det kan føles virkelig svært, men det kan gøre en kæmpe forskel. Og mit bedste råd til dig vil være at fortælle alt. Vær ærlig! Saml alt dit mod, for ærlighed kræver mod.
Er der nogen, der ved hvordan du har det lige nu?
Nu kender jeg jo ikke dine forældre. Men jeg forestiller mig, at dine forældre vil blive bekymrede, men også stolte af at du beder dem hjælpe.
Og det kræver en voksen at finde den hjælp, du har brug for. Hvis du synes, det er umuligt at tale om, kan du måske prøve at skrive det til dem. Vi har en guide til, når man skal fortælle noget svært. Måske den kan være en hjælp for dig. Den finder du lige: her
Du kan jo overveje at vise dine forældre dét brev, du har skrevet herind. Og du kan også vise dem mit svar. For nogle børn og unge er det nemmere at starte en snak på den måde, for så er meget af det svære ligesom “sagt”, hvis det giver mening?
Hvis du ikke synes at det er en god idé at tale med dine forældre, kan det også være, du kender andre voksne. Måske du har en onkel, en mormor, en kusine du er tryg ved? Det kan også være at der en lærer i skolen eller en kammerats forældre?
Du har ret til at få hjælp
Når man har det så skidt, som du beskriver i dit brev, så har du ret til at få hjælp. Det er ikke meningen at et ungdomsliv skal være så hårdt.
Din kommune er dem, som skal hjælpe dig. Der er forskellige veje til at få hjælp fra dem. Én vej kan fx være at tale med sundhedsplejersken på din skole. En sundhedsplejerske har mange redskaber og kontakter og har derfor god mulighed for at hjælpe dig.
En anden vej, kan også være: Min Side
Her finder du både viden om hvordan du kontakter din kommune og viden om hvad du kan forvente.
Du kan få en bisidder fra BørneTelefonen
Hvis det er for overvældende at finde rundt i selv eller du er spændt på hvad, der vil ske, hvis du kontakter kommunen, så kan vi hjælpe dig.
Du kan få en bisidder fra BørneTelefonen.
Du kan læse mere om hvad en bisidder kan hjælpe dig med: her
Det er en voksen, som gratis kommer ud og er ved dine side. Bisidderen kan deltage i møder med kommunen sammen med dig. Bisidderen kan også hjælpe dig med at få kontakt til kommunen.
I dit brev skriver du mest om din mor og nævner ikke flere forældre. Hvis det er udtryk for at dine forældre er skilt, så kan en bisidder også hjælpe dig med at kontakte Familieretshuset, hvis du ikke har det godt med den aftale, der er om hvor, du bor og hvor ofte du ser den anden forælder – hvis der er en anden forælder. Det ved jeg jo ikke, så jeg håber at det ok for dig at jeg skriver om det.
Måske du ikke er klar til at sige alt det her højt til nogen, du kender?
Så kan du starte med at læse lidt om selvskade og selvmordstanker på vores hjemmeside. Her kan du lære mere om hvad, det er for noget, og hvad du mon kan gøre.
Siden om selvskade finder du: her
Og siden om selvmordstanker finder du: her
Hvis du nogensinde bliver overvældet af tanker om selvmord
Så ring 112 eller ring eller skriv til os på BørneTelefonen.
Det kan også være at du finder modet til at række ud til de voksne omkring dig; en lærer, en forælder, sundhedsplejersken, din venindes mor. For du er betydningsfuld her i verden.
Og husk, at du altid må ringe på 116111 eller skrive her til BørneTelefonen.
Kære pige på 14.
Jeg tror på, at du kan finde modet til at gøre noget – at finde nogen, som kan hjælpe dig igennem alt det svære, så du ikke skal bære det alene.
Du får alle mine varmeste tanker med dig på vejen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.